Både jubel og skuffelse blant elever over avlyste eksamener

10.-klassinger er glade for en tidlig avklaring om vårens eksamener.

JOBBER: Eksamen er avlyst, og Katrine Melbøe Nygård vil stå på ut skoleåret for å få best mulig standpunktkaraterer. Det er disse alene som vil ligge til grunn for søknadene om videregående skole. 

nyheter

Alle eksamener for på 10. trinn, og alle skriftlige eksamener for elever på videregående skole, er avlyst, meldte kunnskapsdepartementet onsdag.

Katrine Melbøe Nygård i klasse 10B ved Kila skole støtter regjeringens konklusjon.

– Jeg mener det er en fornuftig avgjørelse ettersom vi er i en utfordrende tid preget av mye usikkerhet. Det er viktig å gjøre tiltak slik at færrest mulig blir smittet av koronaviruset. Eksamener i gymsaler med 60 elever samlet i samme rom utgjør en risiko, sier Melbøe Nygård.

EKSAMEN: Katrine Melbøe Nygård i klasse 10B ved Kila skole fotografert ved en tidligere prøve. Avgangseksamen utgår i år for 10-klassingene. 

Får vitnemål

Mathias Jørstad går på samme skole, i klasse 10A.

– Jeg så denne beslutningen komme på grunn av koronaen, men det føles uansett rart at det skjer. Foreløpig tror jeg de færreste av oss skjønner omfanget av situasjonen og hva det gjør med oss. Med tanke på eksamen er det vanskelig å ha en klar formening, det er såpass ferskt ennå, men det er godt å vite at vi får vitnemål uansett, sier Jørstad.

STÅ PÅ! Mathias Jørstad så beslutningen komme. - Nå kan vi konsentrere oss om å sikre best mulig standpunktkarakterer, sier han. 

Regjeringen har bestemt at skolene skal prioritere undervisning og god vurdering av standpunktkarakter.

– Elevene vil få vitnemål selv om det ikke blir skriftlig eksamen i år, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V).

– Det er viktig for meg at denne situasjonen ikke skal ødelegge for fremtiden til elevene. Jeg vet at mange elever har vært stresset og usikre på om de må ta eksamen eller ikke. Som lærer vet jeg at det er viktig at elever og lærere får avklaring så tidlig som mulig. Ved å avlyse skriftlige eksamener, får lærerne bedre tid til å drive undervisning og å gjøre en god sluttvurdering, sier Melby.

Blandede reaksjoner

Nyheten om avlyste eksamener ble tatt imot med blandede følelser, sier elevene.

– Vi har forberedt oss ei stund, og merker i skolehverdagen at det blir mer å gjøre når eksamen nærmer seg. På en måte er det deilig å slippe den store testen. Det gir mulighet til å tenke på annet, sier Jørstad.

– Mange har følt seg stresset siden vi ikke har visst om det blir eksamen eller ikke. Slik sett er det bra med ei avklaring nå, sier Melbøe Nygård.

– Noen blir skuffet. Jeg tror en del elever gjerne skulle ønske at de får vise kompetanse gjennom eksamen. Så er det sikkert enda flere som jubler, legger hun til.

Standpunktkarakterer

Kunnskapsdepartementet understreker at standpunktkarakterene utgjør rundt 80 prosent av elevenes vitnemål, og er et uttrykk for elevenes kompetanse sett over en lengre periode.

– Nå må vi bare fortsette å jobbe godt for å sikre gode standpunktkarakterer. Det er disse som skal gå oss inn på de videregående skolene vi har søkt på, sier Jørstad.

Eksamener avlyses i grunnskolen og på videregående

Koronautbruddet gjør at regjeringen velger å avlyse skriftlig eksamen for elevene i videregående skole og alle eksamener i grunnskolen denne våren.


– Vårt råd til andre elever er å stå på i de siste månedene av skoleåret, sier Jørstad og Melbøe Nygård.

Melbøe Nygård tar sikte på Heggen videregående skole. Jørstads førstevalg på videregående er Norges Toppidrettsgymnas i Tromsø med fotball. Han har også søkt idrettslinja på Rå og studiespesialisering på Heggen.

Blir mer selvstendige

To uker med hjemmeskole har gitt Jørstad og Melbøe Nygård nye perspektiver. De syns det går greit.

– Hjemmeskole gir god øving i selvstendig arbeid. Mitt inntrykk er at elever flest får det til. Vi snakker i grupper og samarbeider mens vi gjør skolearbeid, og vi får gjort det vi skal, sier Jørstad.

Melbøe Nygård er enig. Hun sier teknologien er kommet langt og løsningene mellom skole og hjem er gode.

– Vi er slik sett veldig heldige. Vi får kommunisert over nett for oppgaver, innleveringer og samtaler med lærerne. Det fungerer.

– Den største forskjellen er det sosiale; at vi ikke fysisk får være sammen og snakke ansikt til ansikt, sier Melbøe Nygård.