Harstadåstunnelen er forsinket

Harstadåstunnelen åpner lørdag 4. januar, melder Statens vegvesen fredag.

FORSINKET: - Nå har vi kommet såpass langt at vi er trygge på at vi kan åpne tunnelen rett etter nyttår, sier prosjektleder Trine-Lise W. Fossland i Statens vegvesen. 

nyheter

Tunnelen omtales som det viktigste delprosjektet i Harstadpakken, og har sett ut til å være ferdig i flere uker.

- Vi er ikke i mål med testingen av sikkerhetsutstyret ennå. Prosessen tar litt lenger tid enn opprinnelig planlagt. Men nå har vi kommet såpass langt at vi er trygge på at vi kan åpne den rett etter nyttår, sier prosjektleder Trine-Lise W. Fossland i Statens vegvesen til vegvesen.no.


10 millioner til kommunale veier

Sjekk lista: Disse veiene i Harstad får ny asfalt neste år

Kommunestyret har prioritert.

 

Som en del av sikkerhetsgodkjenningen skal det også gjennomføres en øvelse i tunnelen.

Harstadåstunnelen er ca. 1400 meter lang og går gir en ny forbindelse mellom bydelene Seljestad og Sama. Vegvesenet hevder den vil redusere trafikken gjennom sentrumsgatene «betydelig».

Harstadåstunnelen er utstyrt med nødstasjoner, med nødtelefon og brannslokkingsapparat, overvåkingskameraer, nødnett og DAB. Den har også to nødtunneler for å øke sikkerheten ytterligere. Den overvåkes av Vegtrafikksentralen (VTS) hele døgnet. VTS kan også styre tunnelen, for eksempel å stenge den ved behov.


40 pc-er overvåker tunnelen

I disse dager starter testingen av Harstadåstunnelen før den offisielt åpner i desember.

 

Etter åpning vil tunnelen ikke være tilgjengelig for gående og syklende. Eneste mulighet for å besøke den til fots blir på åpningsdagen. Seremonien inneholder kulturelle innslag og enkel servering, i tillegg til et mosjonsløp gjennom tunnelen.

Tunnelen åpnes for trafikk etter markeringen.

Spanske Aldesa Construcciones SA har bygget Harstadåstunnelen, mens Traftec AS har stått for elektroarbeidet. Byggingen startet i september 2016.


Hans-Arne Haugland snakker ut: Hadde ikke kunnskap nok rundt bygging av bypakker

Hans Arne Hauglands tid som prosjektleder for Harstadpakken og Bjarkøyforbindelsen er historie. Nå venter nye utfordringer i en bransje han fra barnsbein av har hatt kjennskap til.