Populær kasse ved UiT Harstad: - Voila!

Kunden kan velge mellom betjent og ubetjent handel, og våre servicemedarbeidere er alltid i nærheten og klar til å hjelpe ved behov. Scann, betal og voila, meldes det fra Norges arktiske studentsamskipnad .

SELVBETJENING: Tone Christoffersen, velferdskoordinator ved Samskipnaden campus Harstad.   Foto: Sarah Yttermo Reibo

nyheter

Den selvbetjente kassen fungerer på den måten at man henter den varen man skal ha, skanner og/eller velger varer på kassa -om du er student? Ja, da trykker man av for «Fordelskort», før man går videre «til betaling».

Studenter vi har snakket med sier løsningen er veldig enkelt. Og de få som har vært skeptisk, ble kjapt omvendt etter en liten opplæring av våre servicemedarbeidere på stedet, skriver Sarah Yttermo Reibo ved Norges arktiske studentsamskipnad denne uken.

Kundene er fornøyd

Systemet er enda nytt, men vi ser at studentene bruker kassen mer og mer.

På de tre første ukene i september, har over en tredjedel av salget på Prandium blitt betjent av kundene selv.

Ny teknologi

- Løsningen med selvbetjente kasser er på full fart inn i norske butikker, og nå tar også Samskipnadens kafeer teknologien i bruk, sier Per Gunnar Johsnen, campussjef i Harstad.

- Vi har stor tro på at dette bedrer kundeopplevelsen gjennom å forbedre og effektivisere handelen. Vårt ønske er at våre kunder skal få en rask, enkel og hyggelig opplevelse hver gang de handler på våre spisesteder, Kunden kan velge mellom betjent og ubetjent handel, og våre servicemedarbeidere er alltid i nærheten og klar til å hjelpe ved behov, sier han.

I lunsjrushet er det mange som bare skal ha en kopp kaffe, eller en liten snack, men som må stå i lang kø for å få betalt. Med selvbetjent kasse går hele handelen veldig kjapt, og folk slipper å stå hele lunsjpausen i kø.