EV er ut: Her er de nye elbilskiltene

EV er brukt opp. Nå kommer EB.
nyheter

Nå er EV-serien for elbiler brukt opp. Den første elbilen med EB-skilt er registrert.

Inntil tirsdag har elbiler hatt skilt som starter med enten bokstavserien EL, EK eller EV foran tallene.


Kvinne dømt for å ha kjørt elbilen sin tom for strøm

En 48 år gammel kvinne er dømt til å betale 12.000 kroner for uaktsomhet, etter at elbilen hennes gikk tom for strøm midt på E18 ved Bærum i januar i år.

 

I hver bokstavserie kan det bli registrert maksimalt 89.999 biler - og en elbileier i Bærum fikk i går skilt EV 99999 på en Renault Kangoo. Dermed var det klart for å ta i bruk EB-serien.

Det skriver Kjell Bjørn Vinje, pressesjef i Statens vegvesen.

Den første EB-bilen i systemet er en Hyundai Ioniq, som ble solgt og registrert i Stavanger.

Skilt på lager

– Bilforhandlerne bestiller mange skilt av gangen, og har derfor ofte skilt på lager. I tillegg kan Statens vegvesens trafikkstasjoner ha skilt med EV-kombinasjonen på lager. Det er derfor ikke slik at du nødvendigvis får et bilskilt med EB-kombinasjonen selv om du kjøper ny elbil etter at serien nå er tatt i bruk, sier seniorrådgiver Jon Terje Presthus i Statens vegvesen.

Per 26. september er det 260.357 registrerte elbiler i Norge, ifølge nettstedet Elbilstatistikk.no.


Klagerekord på Tesla

Hittil i år har Forbrukerrådet mottatt tre nye Tesla-klager hver uke. Totalt 113 har klaget inn elbilprodusenten som samtidig Skårer høyt på brukerundersøkelse.

 

EC blir neste

Fra Vegvesenets side er det ikke noen offisiell betydning av bokstavkombinasjonen EB, selv om noen vil tro at det er en forkortelse for «El Bil».

Det er for øvrig bestemt at neste bokstavkombinasjon for elbiler vil bli EC.


Elbilslipp: Disse kommer snart på norske veier

En av årets største bilutstillinger foregår i Frankfurt i september. Her vises en rekke nye elbiler vi snart kan se på norske veier.



Bussjåførene vil ha elbilene ut av kollektivfeltet

Yrkestrafikkforbundet krever totalforbud i Oslo mot elbiler i kollektivfeltet. Det påtroppende byrådet må gripe inn, mener bussjåførene.