De slakter kunstig høyt regnestykke om Nord-Norgebanen: – Og sidearm til Harstad må med

For 130 milliarder kroner kan man få både en Nord-Norgebane med sidearm til Harstad, opprustede veier og el-fartøy for gods til havs. Det fikk politikerne i Sør-Troms seg presentert fredag.

sammen: Gratangen-ordfører Eva Ottesen vil jobbe sammen med hele Troms, og helst Ofoten for Nord-Norgebanen. Hun hadde med seg Terje Traavik fra Tromsø kommunes jernbaneutvalg, i møte med Sør-Troms regionråd fredag. Foto: Tone A. Karlsen 

nyheter

Gratangen-ordfører Eva Ottesen har lenge hatt et hjerte som banker varmt for en jernbane fra Fauske til Tromsø, med sidearm til Harstad. Fredag hadde hun alliert seg med Terje Traavik fra Tromsø kommunes jernbaneutvalg, for å overbevise politikerne i Sør-Troms og Ofoten om at Nord-Norgebanen kan bli en realitet, hvis de bare alle snakker med samme stemme.


Harstad kan få jernbane, men må mobilisere nå:

– Hallo folkens - nå går toget!

Gratangen-ordfører Eva Ottesen ber regionen mobilisere. Tog fra Fauske til Tromsø, med sidearm til Harstad og Vesterålen kan bli en realitet, men da må vi våkne nå.

 

Ottesen og Traavik støtter hundre prosent at Nord-Norgebanen ikke skal gå på bekostning av dobbeltspor på Ofotbanen. Dobbeltsporet må også på plass innen få år. En sidearm til Harstad er en selvskreven del av pakken, selv om jernbanedirektøren denne uka skal ha sagt til Nordlys at det eneste forsvarlige kun er bane mellom Bodø og Tromsø. Traavik mener at lokalpolitikerne i Sør-Troms etter hvert må ta stilling til om man vil ha for eksempel en passasjerterminal i Harstad og godsterminal i Tjeldsundet.