– Frie markedskrefter fungerer ikke når det gjelder taxinæringen

Mellom 18.00 og 20.00 tirsdag kveld aksjonerte Norges Taxiforbund over hele landet.

AKSJONERTE Drosjeeiere og sjåfører markerte tirsdag motstand mot den nye drosjeloven. På bildet ser vi Tove Mikkelborg, Tore Aa og daglig leder Finn Håker i Harstad Taxisentral. I bakgrunnen Tommy Pedersen.  Foto: Kjell Magne Angelsen

nyheter

4. juni skal taxiloven opp til votering i Stortinget. Motstanderne kaller det «Uber-loven», med henvisning til Uber Technologies Inc. Det er et internasjonalt transportnettverksselskap med hovedkvarter i San Francisco i California. Selskapet utvikler, markedsfører og drifter mobilappen Uber, som formidler kjøreoppdrag mellom passasjerer og Uber-tilknyttede sjåfører, som benytter sine egne biler i transporten. Selskapet har blitt kritisert for dårlige arbeidsvilkår og påstander om sosial dumping.

– Provoserende

Bare navnet Uber er nok til å få den tradisjonelle persontransportnæringen til å se rødt. Selv om taxisentralen i Harstad ikke frykter etablering av konkurrerende sentraler i en liten by som Harstad, stilte de lojalt opp for sitt forbund. Alle drosjer som ikke var ute på oppdrag ble parkert på holdeplassen i Harstad sentrum.