Begeistret de frammøtte:

Søramerikansk gitarfest

Den argentinske gitaristen Roberto Aussel begeistret publikum i Kanebogen kirke lørdag kveld.

IMPONERTE Argentinske Roberto Aussel leverte en imponerende konsert i Kanebogen kirke lørdag kveld.  Foto: Inga Helene Juul

nyheter

Av og til, tilsynelatende helt ut av det blå, dukker det opp fremmede fugler i Harstad. Eksotiske fugler det er verdt å oppsøke og låne øre til når de en sjelden gang gjester vår lokale andedam. En slik sjelden fugl kunne du oppleve i Kanebogen kirke lørdag kveld da Nordnorsk gitarfestival inviterte til konsert med den argentinske gitaristen Roberto Aussel. Argentineren har spilt med noen av de beste orkestrene i verden, og lista over prestisjetunge konsertarenaer er lang. Gitarfestivalen reklamerte med at dette var en unik mulighet til å høre en av verdens absolutt beste klassiske gitarister, og etter å ha tilbrakt kvelden i den smakfullt lyssatte kirka, kan man trygt si at festivalen ikke tok munnen for full.

Italiensk barokk

Aussel hadde satt sammen et imponerende program med musikk komponert i løpet av de siste 350 årene. Italiensk wienerklassisime og barokk utgjorde første halvdel av konserten. Gitaren hadde sin første storhetstid på 1500- og 1600-tallet, og mange komponister skrev mye musikk til instrumentet. Den argentinske gitaristen hadde ut valgt fire sonater av Domenico Scarlatti og en suite av Giovanni Zamboni. Første avdeling ble komplettert med en komposisjon av en annen italiener, Mauro Guiliani. De tre verkene før pause demonstrerte hvilken kapasitet Roberto Aussel er, både i form av teknisk briljans og ikke minst musikalsk overskudd. Imponerende er det også å oppleve en utøver som i kraft av kun seg selv og et akustisk instrument, greier å fange publikums oppmerksomhet over lengre tid.