Mektig korverk

Carmina Burana – middelalderpoesi tonesatt av den tyske 1900- tallskomponisten Carl Orff – begeistret harstadpublikummet onsdag kveld.

KOR: Vokal Nord og musikklinjekoret under ledelse av Bjørn Andor Drage. På piano: Segej Osadsjuk og Aleksandr Bagdasarov. Alle foto: Inga Helene Juul 

nyheter

Det er ikke bare, bare å bo i Nord-Norge og stable på beina et gigantisk kor, stort symfoniorkester og tre solister som til tider bedriver ekstremsport med stemmene sine. Det er nemlig det som trengs om ivrige konsertarrangører ønsker å framføre den originale versjonen av Carmina Burana, som sist var å høre i Harstad under festspillene i 2017. Heldigvis eksisterer det en langt mer distriktsvennlig utgave av det storslåtte verket. Med et ambisiøst kor i nasjonalt toppsjikt, et musikklinjekor, to solide pianister og en håndfull slagverkere tilgjengelig, lar det seg fint gjøre. Det beviste Vokal Nord da verket ble framført i Harstad kulturhus onsdag kveld.


Unge stemmer i stort verk

– Vi synger på latin og gammeltysk, og aner ikke helt hva vi synger om, humrer tre av de 40 koristene fra musikklinja på Heggen, som skal i ilden med Vokal Nord.

 

Gammel tekst, nyere musikk

24 verdslige middelaldertekster skrevet på latin, middelaldertysk og provençalsk utgjør tekstgrunnlaget. Musikken ble skrevet på 1930-tallet, men Carl Orff greide å kreere tidløs musikk med stor appell også i dag. Spesielt første sats – O fortuna (som også gjentas helt til slutt) – er særlig fengende. Ellers byr det timelange verket på hyllester til våren og kjærligheten, skildring av krolivet og en stakkars svanes svanesang der han ligger vel tilberedt på bordet og venter på å bli spist.