- Et spørsmål om liv og død: Sandra tar ambulansesaken til Stortinget

- Mener statsråden det er riktig og legge ned ambulansebåten i Harstad?

LIV OG DØD: - Kortest mulig responstid er et spørsmål om liv og død. UNN har åpenbart ikke tatt i betraktning de ulike scenarier ved utrykning av ambulansebil fra Harstad til øyriket, og med ei ferge som går i ordinære ruter over Toppsundet, sier stortingsrepresentant for Troms, Sandra Borch (Sp). Foto: Ole Martin Wold / NTB scanpix 

nyheter

Det er det skriftlieg spørsmålet som Sandra Borch (Sp) stiller til helseministeren.

Styret i UNN HF vedtok torsdag å iverksette nedleggelse av ambulansebåten Alden fra 1. januar 2019. Styret forutsetter at kompenserende tiltak iverksettes, heter det i vedtaket. Dette innebærer at MF Lauvstad skal brukes som beredskapsferge til øyriket nord for Harstad.


Øyfolkets raseri preller av UNN

Opprøret i øyriket mot å kutte ambulansebåten, gjør ikke inntrykk på UNN. Administrasjonen står fast ved at ambulansebåten legges ned fra 1. januar neste år.

 

- Begrunnelsen fra UNN er at øyriket knyttes bedre sammen av tunneler og bruer, at båten har få akuttoppdrag i året og økonomiske faktorer. Men man er fremdeles avhengig av ei ferge over Toppsundet for å komme til og fra øyriket og inn til Harstad. For UNN handler dette tydeligvis kun om penger og økonomi. For folk som bor i øyriket, og for de mange med feriehus og hytter her ute, handler det om trygghet for eget og naboens liv og helse, skriver Sandra Borch.


– Hadde ikke kuttet ambulansebåt om det var uforsvarlig

Styreleder Ansgar Gabrielsen sier styret i UNN aldri ville ha lagt ned ambulansebåten Alden dersom dette hadde vært uforsvarlig.

 

- Det er ingen tvil om at responstiden for øyriket nord for Harstad blir svekket. Kortest mulig responstid er et spørsmål om liv og død. UNN har åpenbart ikke tatt i betraktning de ulike scenarier ved utrykning av ambulansebil fra Harstad til øyriket, og med ei ferge som går i ordinære ruter over Toppsundet. Når alarmen går og ferga må tas ut av ordinære ruter for å være i beredskap, vil det føre til stor frustrasjon hos de som står i fergekø på begge sider. Det skal også være opp til skipper å vurdere hviletiden dersom ferga har vært i beredskap om natten, skriver Borch.