Slik ble Norge en elbilnasjon

Vi nærmer oss 200.000 elbiler på norske veier. Bak miljøsuksessen står en rekke viktige aktører – ikke minst Bellona, som i 1989 skaffet seg en Fiat Panda med fem mils rekkevidde.
nyheter

15. oktober 1993 ble journalister oppfordret til å møte opp for se en hvit Fiat Panda med elmotor passere bomringen i Oslo uten å betale. Bak rattet satt Bellonas Frederic Hauge, i passasjersetet popstjernen Morten Harket. Tjuvpasseringen var et politisk virkemiddel Bellona hadde brukt i flere år, helt siden de anskaffet seg Pandaen noen år tidligere.

Hauge og Bellona var kjent for sin aksjonisme. Fra starten i 1986 hadde de gjentatte ganger aksjonert mot bedrifter de mente drev miljøkriminalitet. Denne gangen var det en Fiat Panda, ombygd til elbil av det sveitsiske firmaet Larel, som skulle få politikerne til å forstå at elbiler fortjente goder som gratis bompassering, gratis parkering og tilgang til kollektivfelt. Bomringen var laget for å få ned biltrafikken og forurensingen, mens elbiler var utslippsfrie.