I snart et halvt år har anleggsarbeidene på veien pågått. Denne gangen har fergeforbindelsen fra og til øya gått smertefritt.

– Kun én gang har forbindelsen vært stengt og det var under den storstormen vi hadde, da alle forbindelsene måtte kaste inn håndkleet, sier ordfører Dag Sigurd Brustind.

Nå, når det meste av sprengningen er unnagjort, puster både ordføreren og byggeleder Isak Mathisen, lettet ut.

– Vi frykta at det kunne komme steinsprang over oppdrettsanlegget, men det har vi heldigvis unngått, sier Mathisen.

Så langt har arbeidet foregått uten skader av noen slag.

Ny hverdag

Han er storfornøyd med det som nå skjer på fylkesvei 848.

– Veien er sterkt trafikkert. Det er ikke få trailere med laks som skal transporteres fra lakseslakteriet på Breivoll og til den store verden. I tillegg har kommunen en ganske stor entreprenørnæring. På toppen kommer det at veien brukes flittig både av pendlere befolkningen for øvrig. De får en helt ny hverdag når de kan ta i bruk den nye veiparsellen på om lag 1250 meter, sier Brustind.

Mer oversikt

For strekningen over Ura, er noe de aller fleste trafikantene ikke gledde seg til å kjøre på. Det var trangt og uoversiktlig og spesielt for trailersjåførene var det en strekning der de måtte ha tunga beint i munnen. Nå er svingene retta ut og veibredden er økt fra 2,9 – til 5,5 meter.

Når veivesenet sier veien skal bli ferdig til 10. oktober, er det fordi været blir mer ustabilt og det går mot vinter.

Vi tar sikte på å få fast dekke på veien, og da er det jo en fordel at det ikke er snø, sier seksjonsleder Tor Ivar Johnsen.

Han kan ikke garantere å bli ferdig til da.

– Nei, vi vet aldri hva vi kommer over i ei steinur som dette, men vi er optimister, sier han

Sprøytet betong

Det er en meget spesiell veistrekning som det nå jobbes på. Veien går gjennom ei ur med svære kampesteiner. Rasfaren har vært påtakelig og dette gjør man noe med. Bare en gang tidligere i Norge har det vært sprøytet spesialbetong over det rasfarlige området. Denne betongen, som er forankret med stålbarduner i fast fjell, binder den løse steinen.

Det er det samme sørnorske firmaet Contexo, som gjorde denne jobben på Vestlandet første gangen som nå jobber på Sørrollnesveien.

I tillegg er den nye veien lagt på ei betonghylle på rundt 200 meter. Her er det støpt et fundament oppå den gamle veien og en støttemur på sjøsiden. Dette er gjort for å stabilisere veien på denne strekningen.

– Det er noe annet å bygge vei her, enn gjennom et flatt jorde, sier Johnsen.

OVERSIKT: De verste svingene over Ura er retta ut og veien blir langt mer oversiktlig. Foto: Hans Viktor Øye