Eilertsen er daglig leder i Aktiv Media, som er et av de eldste selskapene som driver med tv-produksjon i regionen. Da det ble kjent at Sparebanken Nord-Norge (SNN) har gitt eventselskapet Gyro fra Oslo hovedansvaret for arrangementene banken skal arrangere i Harstad i forbindelse med Glød 22. september, reagerte flere fra event- og kulturbransjen i nord.

Festivalsjef for Bukta, Lasse Lauritz Pettersen, mener en stor aktør som SNN burde være sitt ansvar bevisst og bygge kompetanse lokalt, slik at kulturnæringa i nord får utvikle seg.

Ketil Eilertsen er såre enig med Lauritzen, og liker dårlig at banken signaliserer at kompetansen er for dårlig i nord. Eilertsen hadde i det lengste likevel håpet at det ville dryppe noen oppdrag på de med spisskompetanse i byen, i forbindelse med det nå nært forestående arrangementet. Men mandag fikk han et klart nei fra banken.

Les mer: - De sender et uheldig signal sørover

– Jeg fikk en telefon fra banken der jeg fikk muntlig beskjed om at siden det er vanskelig for dem å ha tillit til Aktiv Media, så får vi ingen oppdrag.

– Sterkt ord

– Jeg synes manglende tillit er et veldig sterkt ord å bruke, i hvert fall om oss som har holdt på i over 30 år i bransjen, og har et nettverk som strekker seg langt utover Harstad. Jeg synes det er alvorlig at banken bruker disse ordene om oss, og jeg forstår ikke hva vi har gjort for å komme i en sånn posisjon,

sier Eilertsen.

Han så seg dermed nødt til å informere teamet sitt mandag. Han valgte i den forbindelse å trekke seg som underleverandør til det lokale lydfirmaet Audiolight, som har fått oppdrag i forbindelse med en fagsamling banken skal ha i Hålogalandshallen samme dag.

– Det blir vanskelig for oss å være underleverandør til et arrangement, som er i regi av en part som sier de ikke har tillit til oss.

Aktiv Media har levert tv-bilder til både TV2, NRK og internasjonale selskap. De deltar også jevnlig på store arrangementer i byen og landsdelen. De siste årene har de også hatt større oppdrag i forbindelse med Arctic Race of Norway, og nå senest på VM-søknadsfesten i Narvik i vår.

Les også: - Vi skal skape tidenes konsert i Harstad

20.000 billetter revet bort

– Mest trist for teamet

Eilertsen er mest skuffet på vegne av at teamet med unge folk som jobber for dem på slike oppdrag, ikke får være med på den kompetansehevingen så store arrangementer gir.

– Det er kjempetrist at ikke denne produksjonskompetansen får bli igjen i landsdelen, sier han.

Eilertsen synes det ble et trist sorti for banken rundt Glød-arrangementet, men håper likevel at det kan bli en størst mulig nordnorsk leveranse inn i dette. Og ikke minst at konsertene blir en god opplevelse for folk i byen.

Glød-konserten er en gave fra SNN til folket. Artistene som er klare for gratiskonserten på UiT-parkeringen er Marcus & Martinus, Sigrid, Sondre Justad og Kari Bremnes. Alle skal ha opptådt i Nord-Norge før.

- Bruker 85 prosent lokalt

Sparebanken Nord-Norge sier at de alltid prioriterer det lokale næringslivet hvis de kan.

Kommunikasjonssjef i Sparebanken Nord-Norge, Stein Vidar Loftås, sier at han ikke vil kommentere konflikten med Aktiv Media.

– Jeg kan ikke si hva som skjer i forhandlinger med de enkelte selskapene, men det er ikke alle vi kommer til enighet med. Leveransene de hadde fått har de nå trukket seg fra. Vi synes det er dumt at vi ikke fikk til et samarbeid, men slik er det noen ganger, sier Loftås.

Han sier videre at det aller meste av pengene som brukes på konserten, rundt 10 millioner kroner, tilfaller lokale krefter.

– Vi har hatt et tilsvarende arrangement i Bodø. Der regnet vi ut at 85 prosent av pengene ble igjen i Nord-Norge. Også i Harstad samarbeider vi nesten utelukkende med lokale aktører.

I forbindelse med arrangementet kjørte banken en anbudsrunde på produksjonsledelsen. Selv om noen nordnorske selskaper leverte tilbud, var det Gyro fra Oslo som ble valgt.

– Gyro har totaloversikten på alt rundt konserten, intern konsernsamling og events. Det er altså ikke snakk om å bare arrangere en konsert. Vi skulle selvsagt helst valgt nordnorsk også på dette området, men det var Gyro som ga oss den nødvendige tryggheten i forhold til å avvikle et så stort arrangement.

Satser videre på kultur

Loftås sier at han ikke er glad for at valget utsettes for kritikk.

– Aller viktigst er at det blir en konsert hvor vi sammen får oppleve all gløden som finnes i Harstad, og jeg håper ikke denne saken blir et skår i gleden for publikum.

Sparebanken Nord-Norges kulturengasjement vil fortsette også i fremtiden. Dette til tross for at banken har lagt ned sin kulturnæringsstiftelse.

– Nå har vi spurt Nord-Norge hva folk mener det er viktigst at vi satser på fremover. Jeg skal ikke foregripe begivenhetene, men flere har påpekt viktigheten av kultur, sier Loftås.

Lokale bedrifter

Disse lokale aktørene samarbeider med banken om Glød i Harstad, sier Loftås:

• Bakgården

• Vizuelli

• Harstad kommune

• Universitetet i Harstad

• Byggesystemer

• Politiet i Harstad

• AudioLight

• AudioNor

• Aktiv Event

• Harstad Kulturhus

• Thon Harstad

• Hålogalandshallen

• Scandic Harstad

• Harstad Røde Kors

• Deadline Media AS

• Østebø Harstad

• HRS Harstad

• Avis Harstad

• Diverse idrettslag

• Tjeldsundbrua Kro & Hotell

• Mack

Glød lanseres: Faksimile Harstad Tidende 4. juli 2018.