I så måte kunne Harstad kommunes ONS-delegasjon hente dobbel effekt ut av den pågående olje og gassmessen som i år har en vesentlig større dreining mot å være en energimesse.

– Energimiks, energiforbruk, gjenbruk og fornybar energi er en sentral del av Smart-tenkningen i byene. Det er også et fokus vi har hatt under dette oppholdet i Stavanger, opplyser næringssjef Bjørn Akselsen, kommunikasjonssjef Øivind Arvola, rådmann Hugo Thode Hansen og ordfører Marianne Bremnes. Foreløpig er prosjektet i en kartleggingsfase, men i relativt nær fremtid vil dette materialisere seg i konkrete tiltak.

- Vi kommer til å teste ut andre måter å bruke energi på. Blant annet innenfor transport, forteller kvartetten fra Harstad kommune.

Godt i gang

I navnet er Smart by å betrakte som et nytt konsept, men for Harstads del er det i realiteten snakk om en videreutvikling av et prosjekt som startet da Harstad, som den første byen i Norge og den 11. på verdensbasis, ble godkjent som Safe Community i 1994.

– Kjernen i Smart by er å ta utgangspunkt i innbyggernes behov, og blant annet gjennom teknologi gjøre Harstad til et bedre sted å leve, bo og arbeide, sier kommunikasjonssjef Øivind Arvola. I den forbindelse blir det fra kommunens side presisert at prosjektets grad av suksess avhenger av innbyggere og næringsliv.

– Alle må være med på tankegangen, og en viktig del av vår jobb blir å involvere. Vi har til hensikt å gjøre det enklere for innbyggerne, og da må vi vite hva de mener og ønsker, sier rådmann Hugo Thode Hansen.

Eksempler

Selv om kommunen selv definerer seg til å være i en kartleggingsfase, er det allerede gjennomført flere tiltak som går rett inn i Smart by-prosjektet.

– Vi har fått på plass et system i grunnskolen som sørger for en god digital informasjonsutveksling mellom elever, lærere og foresatte. Vi har pågående prosjekter med bredbåndsutbygging i øyriket slik at innbyggerne der skal ha nytte av nettbaserte kommunale tjenester som for eksempel trygghetsalarmer. Vi tester for tiden ut et automatisert system for medisinering av hjemmeboende, og vi har fått et effektivt system for elektronisk signering av dokumenter, forteller Arvola. Dette i tillegg til flere apper, blant annet en parkeringsapp.

Litt frem i tid ser han også for seg en elektronisk løsning som allerede i «byporten» forteller bilisten hvor i parkeringshuset han kan sette fra seg bilen.

– Så er det selvsagt viktig å rydde opp i infrastrukturen, og der er Harstadpakken en viktig brikke, skyter næringssjef Bjørn Akselsen inn.

Attraktiv

Ordfører Marianne Bremnes har vært en pådriver for at Harstad skal gi gass i dette prosjektet, aller mest av hensyn til at Harstad skal oppfylle sin visjon om å være attraktiv hele livet.

– Bodø er vel den byen i landsdelen som har kommet lengst med Smart by, men i fortsettelsen ønsker vi å være en by som går foran og viser vei, sier ordføreren.