Rammeavtalen innebærer at Hamek tilfører viktig hydraulikkompetanse, som igjen betyr at de nå kan påta større og mer kompliserte båtoppdrag.

Glisene var brede da direktør Peter Slump i Hamek og administrerende direktør Kjell-Atle Gjøringbø i Servi Ulsteinvik signerte avtalen.

– Dette er stort for oss, og det er viktig for oss. For første gang kan vi utføre hydraulikkoppdrag på båter. Det kan være store kjølesystem og bruløsninger som må tas ut av båten for å få skiftet eller reparert. Dokka er avgjørende for at vi i det hele tatt fikk landet denne avtalen. Til nå har vi vært nødt til å sende disse oppdragene fra oss, til verft i sør, sier Slump.

Komplett verft

Å gå fra Harstad til Møre vil for en reder koste et millionbeløp og tre dager på sjøen.

– Vi tror mange heller vil komme til oss, fremfor å bruke ekstra mange dager til verft, sier han.

Hamek kan nå bli et mer komplett verft, og vil dermed være langt mer attraktivt når det om få år vil være hele åtte oljefelt i drift i nord.

– Hvert felt har tre-fire båter. Får vi noen av disse vil vi være fornøyd, for vi har tross alt andre kunder også, sier Hamek-direktøren.

Servi Group, som Servi Ulsteinvik er den del av, sysselsetter 280 ansatte og har en omsetning på 600 millioner. Hamek sysselsetter 100 ansatte og har en omsetning på 180 millioner kroner.

Gjøringbø har store forventninger til denne avtalen, og tror den vil medføre vekst for verftsindustrien i nord.

– Hamek blir vårt eneste servicepunkt i nord, så vi er sikker på at mange redere som drifter i nord vil velge Harstad i stedet for å gå til verft lenger sør, sier han.

De kan ikke si noe om den konkrete verdien på avtalen siden den avhenger av hvor mange båter de får inn i dokka.

– Et offshore-oppdrag ligger mellom fem og ti millioner kroner. Det sier seg selv at antall båter avgjør størrelsen på avtalen. Vi har heller ikke satt noen sluttdato på avtalen, så den vil løpe så lenge vi begge har nytte av den, sier han.

Samarbeidet utfyller hverandres kompetanse, og noen av de ansatte på Hamek vil få et kompetanseløft innen hydraulikk.

– Vi har noe å lære av hverandre, og den muligheten skal vi ikke la gå fra oss, sier Slump og Gjerdingbø.

Det som faktisk kan begrense mulighetene, er at Harstad ikke er klar for en så stor og omfattende avtale. Ifølge Slump kreves det mye rundt selve verkstedsoppholdet.

– Det er et enormt potensial, men da kan det være nødvendig med tilgjengelige hotellrom, busser, drosjer og flyene må lette. Derfor heier vi på dem som ønsker å bygge nye hotellrom. I dag hender det at byen ikke har ledige overnattingsplasser, noe som gjør det vanskelig å ta imot gjester, sier han.

– Alle må spille på lag

Gjøringbø støtter Slump, og forteller at det ikke er tilfeldig når fergene går og flyene letter på Møre.

- Det er viktig at samfunnet rundt forstår at skal man skape vekst, må alle spille på lag.

Daglig leder i Harstad Elektro, Arild Albrigtsen, er nede på ONS for å støtte Hamek.

– Vi hadde ingen oljeoppdrag i fjor, og det er ingenting som tyder på at det er noe i nærmeste fremtid. Men dokka kan gi jobber for mange. Vi har egen skipsavdeling med 12 mann, så vi heier på Hamek, sier Albrigtsen.

En som også heier på Hamek og den nye store dokka, er ordfører Marianne Bremnes.

– Å så spennende, er den første kommentaren hennes når hun hører om avtalen.

Hun mener det er kjempespennende at dokka får til denne type avtaler.

– Enhver utvikling er positivt og noe jeg heier på, sier hun.

Får hjelp: Daglig leder i Harstad Elektro, Arild Albrigtsen (t.v) er i Stavanger for å hjelpe Peter Slump og Hamek.