Elementene til Sandsøysundbrua seiler nå opp langs kysten, og ser ut til å ankomme Harstad nøyaktig som planlagt fredag ettermiddag.

Her kan du følge ferden til Fox Challenger og Uglen på marinetraffic.com

Søndag startet også kranbåten «Uglen» turen fra Haugesund, og skal være framme omtrent samtidig. Den skal løfte bruelementene på plass, og har fersk erfaring fra annet bru-oppdrag i regionen, nemlig Hålogalandsbrua.

På Marine Traffic.com kan man følge reisen nordover til de to, som skal sette brua på plass.

– Det ser ut som seilasen går helt ukomplisert så langt. De skal starte operasjonen med å løfte på plass bruelementene så snart de er på plass og klare for det, sier prosjektleder Hans-Arne Haugland for Bjarkøyforbindelsene.

Haugland legger til at de nok må ha litt tid til å områ seg og planlegge løftene, men han regner med at de vil starte lørdag 1. september etter planen.

Statens vegvesen har anslått at operasjonen kan ta inntil fem dager, og ferga mellom Sandsøy, Bjarkøy og Grytøy vil bli omdirigert rundt Sandsøya denne perioden, eller så lenge operasjonen varer.

– I teorien skal det holde med fem dager. Det er fullt mulig å ta et løft per dag, men er avhengig av optimalt vær og ikke for mye vind.

Men man kan ikke kjøre over brua så snart elementene er løftet på plass. Først skal den sveises sammen, og dekket forskales ferdig, armeres og støpes.

– Vi rekker nok dessverre ikke å legge asfalt på brua før vinteren kommer, men den skal bli kjørbar i vinter likevel. Asfalt kommer til neste sommer, sier Haugland.

September og oktober er satt av til å ferdigstille brua. Statens vegvesen planlegger med offisiell åpning av Bjarkøyforbindelsene 21. desember.

Seilingshøyden under brua er beregnet til å være på 12 meter i 2040 på stormflo. Det forventes at havnivået skal stige etter hvert, så seilingshøyden vil være noe høyere før dette.

Brua blir 305 meter lang, seksjonene av stål er laget på verft i Gdansk.