Dette er det såkalte OPS-prosjektet, og er den biten av veien som skal bygges først. Anslått totalkostnad ligger på 8,6 milliarder kroner. Hoveddelen av dette skal dekkes av statlige midler, mens 1,15 milliarder skal dekkes av bompenger.

Si sin mening

Spørsmålene som gjenstår er hvor de åtte bomstasjonene best kan plasseres? Samt hva vil det koste å passere dem? Dette får de involverte kommuner og fylkeskommuner nå anledning til å påvirke. Statens vegvesen har sendt saken ut på høring.

Komplisert regnestykke

Hvilke summer bilistene må ut med per passering er det ikke så greit å beregne nøyaktig. Summene vil også variere fra bom til bom. Man kjenner heller ikke prisutviklingen i detaljer fremover.

Det kommer ventelig en rabattordning, slik at storbrukerne av veien ikke blir belastet med enorme summer. Hvordan den blir utformet, er ikke avklart. Innkrevingstiden er beregnet til 20 år.

Kjøretøyklasser

Rundt regnet ser man for seg at personbiler og kjøretøyer opp til 3,5 tonn må ut med 100 kroner en vei, hvis de kjører hele strekningen.

For kjøretøy over 3,5 tonn – i hovedsak næringsrelatert transport, blir det en sum i overkant av 200. Alt i såkalte «2018» kroner, ikke medregnet rabatt.

Mye for pengene

Ifølge Statens vegvesen sine sider omfatter OPS-prosjektet bygging av 83 kilometer vei på E10, RV83 og RV85.

Til sammen er det 28 kilometer tunnel fordelt på ni tunneler/tunnelarmer, 20 kilometer vei i ny trase, og 35 kilometer oppgradering av vei i eksisterende trase.

I reklamen for prosjektet hevdes det at det vil gi en langt bedre veistandard. Høyere fartsgrenser og vesentlig sikrere vei.

Kjøretiden mellom Harstad og Sortland kuttes ned med inntil 40 minutter. Den største besparelsen, på cirka 34 minutter, kommer mellom Harstad og Gullesfjordbotn.

Satt på vent

Reguleringsplanen, som ble vedtatt sommeren 2017, dekker et større område og tar med seg veiene inn til Harstad, Sortland og fra Tjeldsundbrua til Snubba, men disse endestrekningene skal ikke bygges i denne omgang, påpeker statsetaten.

En OPS-kontrakt er for øvrig en langtidskontrakt som omfatter at et selskap først bygger veien, og er deretter ansvarlig for drift og vedlikehold av den samme strekningen i inntil 25 år.

Lang prosess

Det legges til grunn etterskuddsinnkreving av bompenger. Hvilket vil si at innkrevingen først starter opp når OPS-prosjektet er ferdig bygget, og åpnet for trafikk.

Etter den lokalpolitiske behandlingen, vil saken bli oversendt Vegdirektoratet for videre behandling.

OPS-prosjektet skal gjennom en ekstern kvalitetssikring (KS2), og etter at KS2 – prosessen er gjennomført, vil det bli fremmet en Stortingsproposisjon om finansiering og gjennomføring av prosjektet, skriver vegvesenet på sine hjemmesider.