En gledelig hendelse, men et sørgelig syn for de mange politikerne som er i byen i forbindelse med høstens store politiske fest.

Skuta er i en heroisk bergingsaksjon blitt hentet der den lå som vrak i Cambridge Bay på Victoriaøya i Nunavut-provinsen langt nord i Canada, surret sammen med digre flytetanker og fløtt over Atlanteren. Prosjektet, som har gått fra skanse til skanse i siden Asker kommune kjøpte vraket for en dollar i 1990. I 2011 skjøt bergeprosjektet fart. og tidligere i måneden ankom skuta Bergen etter å være blitt slept over Atlanteren via Grønland.

Maud ble bygget hos båtbygger Chr. Jensen i Vollen i Asker, som også er målet for hennes ferd tilbake til norske farvann.

Hun var konstruert og ble bygget spesielt for Amundsens ekspedisjon gjennom Nordøstpassasjen. Båten ble sjøsatt i juni 1917 og døpt av Amundsen selv. Han syntes ikke gjæra druesaft passet, så han tok en isklump, knuste den mot skutesida, og sa noen velvalgte ord.

Mens de to andre berømte norske ishavsskutene Gjøa og Fram ble bevart etter innsatsen i isødet, ble Mauds skjebne litt mindre fargerik. Etter seks års slåsskamp mot isen i Nordøstpassasjen, endte hun i berømte Hudson’s Bay Companys eie, ble lastebåt, og senere ankret opp som radiostasjon og lager, før hun sank i Nord-Candada i 1930.

Roald Amundsen har spesiell tilknytning til Harstad gjennom sin posisjon på en annen ishavsskute, nemlig Belgica, som den dag i dag ligger på grunt vann i Brurvika nær Harstad sentrum. Der var han styrmann på Adrien de Gerlaches forsøk på å seile til Antarktis i 1897.