Tall fra sykehuset viser at i 2016 var det 22 akuttoppdrag i Bjarkøy og øyriket nord for Harstad. Summeres alle typer oppdrag i dette området, var det 114. I 2016 hadde ambulansebåten 334 oppdrag, inkludert transport fra Senja/Lenvik til sykehuset i Harstad.

– Båten er en vane

Ambulansesjef Per-Øivind Sørgård og klinikksjef Jon Mathisen sier nedleggelse av ambulansebåten er en naturlig del av utviklingen i samfunnet.

– Det er tre faktorer som er avgjørende for denne beslutningen. Det er at øyriket knyttes bedre sammen av tunneler og bruer. Båten har svært få akuttoppdrag i året, og vi kan sikre akuttberedskapen på en billigere måte gjennom bruk av bil, sier de.

De mener ambulansebåten har oppdrag som kan løses med andre ressurser. Båten brukes ofte til annen transport enn det som er akutt, som en stor andel tilbakeføringer fra sykehus til Senja og Ibestad.

– Båttilbudet har vært i en årrekke, og det er blitt en vane å bestille båten. Siden vi har den og det er kort vei over fjorden. I dag er det ofte bedre for folk å bli fraktet landeveien i en ambulanse.

– Det er mer fleksibelt og rimeligere for helseforetaket. Vi er forpliktet til å drifte tjenesten i tråd med endringer i infrastruktur og innenfor de økonomiske rammene vi har fått, sier de.

Styrker bilambulansen

Fra nyttår skiftes ambulansebåten ut med en beredskapsferge på Stornes. Fergen vil da være i klar for ambulanser i oppdrag hele døgnet, hele året.

– Vi mener ambulanser fra Harstad kombinert med ambulansehelikopter vil gi et minst like godt akuttilbud som i dag. Ingen ute på øyene trenger å være bekymret hvis de blir syk.

I forbindelse med nedleggelsen vil direktøren, ifølge en saksutredning til styret, styrke bilambulansene med seks millioner kroner. Det gjelder ambulansene i Harstad, Ibestad og Midt-Troms.

– Blant annet vil den ene dagambulansen i Harstad få utvidet åpningstid. I dag stopper denne bilen klokken 16.00 på hverdager. Denne bilen vil fra nyttår være i drift utover ettermiddagen. Det er ikke bestemt hvor lenge den skal driftes utover kvelden, sier de.

Sørgård og Mathisen sier de har god kontroll over pasientflyten og stort sett alle planlagte ambulansetransport skjer på dag og kveldstid på ukedager.

– Det er ikke så mange innbyggere på øyene at vi ikke har kapasitet til å utføre alle akuttoppdrag, selv om båttilbudet legges ned.

De lover at beredskapen ikke skal svekkes, og de jobber kontinuerlig med å endre transportkapasiteten når behovet er der.

– Vi har god dialog med Troms fylkestrafikk og fergeselskapet Norled. I løpet av høsten vil det bli inngått en avtale om døgnberedskap, sier de.