Aldri før har redningsskøytene måtte rykke ut så hyppig i løpet av en enkelt sommer – nasjonen sett under ett. Men i Troms har antall assistanser holdt seg stabilt.

I Harstad var alle utrykningene relatert til fartøyer som trengte assistanse. Fire av dem måtte bukseres i land. Ofte som et resultat av fremdriftshavari. I 2017 hadde skøyta i Harstad seks oppdrag i samme tidsrom.

Redningsskøyta er i Troms stasjonert i Tromsø, Husøy på Senja, Skjervøy og i Vågsfjorden. Totalt hadde en 47 utrykninger. Tallene for 2017 var 52 utrykninger.

2018-sommeren har på landsbasis vært preget av godt vær og høy aktivitet på sjøen. Det merkes godt for Redningsselskapets 51 redningsskøyter. Sammenlignet med 2017 viser tallene en oppgang på 17 prosent eller 510 oppdrag, skriver Redningsselskapet i en pressemelding.

– Var aktivitet her nord baserer seg mye på fiskere, og mange av disse ser ut til å ha tatt sommerferie, men vi ser at det tar seg litt opp nå. Fra fritidsbåtfolket har det vært en del forespørsler om rutevalg, og ingen alvorlige hendelser, skriver Christian Steimler som er skipper på redningsskøyta «Skomvær III» på Husøy i meldingen.

Skipperen har bare godord å si om de som ferdes på sjøen i fylket.

–Fritidsbåtfolket oppfører seg veldig bra. Dette er en værutsatt kyststrekning, så de som ferdes her er som regel båtvante og stiller godt forberedt, sier Steimler.

Mange har gått på grunn i sommer. 251 båter har hatt behov for hjelp fra redningsskøytene i perioden mai-juli for å komme seg av skjær i sjøen. Flest grunnstøtinger har det vært i Vestfold, der skøytene har dratt 53 båter av grunn i løpet av sommeren. Østfold er neste fylke på lista med 48 grunnstøtte båter i løpet av sommeren. Færrest grunnstøtinger har det vært i Troms og Finnmark. Begge fylkene har kun to grunnstøtinger i sommermånedene.

Til tross for en hektisk sommer har det heldigvis vært få av de styggeste ulykkene. Redningsskøytene har reddet 23 liv, berget 41 båter fra forlis og deltatt i 708 søk- og redningsoppdrag. Totalt har nesten 3200 båter hatt behov for assistanse.

–Det er viktig at den enkelte har et bevisst forhold til risiko og sikkerhet forbundet med det å ferdes på sjøen. Den enkelte må tilegne seg kunnskap om hvordan man ferdes på sjøen, og kjenne sin egen båt godt, for å unngå potensielt farlige situasjoner, sier beredskapssjef i Redningsselskapet, Ronny Jåsund-Pedersen.