Visit Harstad, som driver turistkontoret, er inntil videre heleid av Harstad kommune.

Fremtiden er digital

– Reiselivsaktøren har lenge slitt økonomisk. I den forbindelse har man tenkt at fremtiden ligger i digitale løsninger, og har satset på at turistene selv henter den informasjonen de trenger på Visit Harstads hjemmeside. Nå ser vi at dette ikke er godt nok, men at vi må ha en fast plass der turister som vil det kan få snakke med et menneske, sier Bremnes.

Også hun er kjent med at turister som er i Harstad har strevd med å finne ut hvor de forskjellige tilbudene er.

Samhandling

– Jeg ser for meg at vi kan finne en god løsning på dette problemet når vi nå bygger nytt bibliotek og kino sentralt i sentrum. Da kan vi etablere et besøkssenter i tilknytning til biblioteket hvor turistene kan komme og få nødvendig informasjon i form av brosjyrer, digitale hjelpemidler. Jeg ser ikke for meg at biblioteket også skal være turistkontor, men at vi kan ha en form for samhandling i lokalene, sier Bremnes.

Hun tror at bedre informasjon vil føre til at Harstad får vist fram mer av lokal kunst og håndverk.

– Jeg har tro på at digitale løsninger er framtida, men i tillegg må vi legge til rette for at besøkende kan treffe ansatte som kan svare på spørsmål. Jeg er ikke fornøyd med dagens løsning, og jeg tror at vi allerede neste år må se hva vi kan gjøre for å bedre tilbudet, sier ordfører Marianne Bremnes.