Prosjektet har kostet det han selv definerer som «astronomiske summer», og har tatt tusenvis av timer. Nå ser han lyset i tunnelen.

Eventyrlig reise

I løpet av september skal bilen stå ferdig montert og kjøres til Biltilsynet for registrering. I mai neste år tar den pensjonerte buss- og lastebilteknikeren med seg kompisen og bilentusiasten Terje Mikalsen på en eventyrlig reise de har planlagt sammen i flere år. Da blir jeepen kjørt over 4000 kilometer tur/retur Normandie i Frankrike.

Der venter det storslagne 75-årsjubileet for den allierte landgangen og slaget som fulgte. Jeepen kjøres deler av turen nedover, og hele veien hjem igjen.

Til markeringen ventes titusenvis av besøkende og tusenvis av veteranfly, biler og våpen. En av bilene som skal vises fram blir jeepen til Strand. De deltar i en rekke militærparader i løpet av de tre ukene markeringen varer.

75-årsjubileet blir også den siste sjansen til å møte brorparten av de få gjenlevende krigsveteranene som deltok den 6. juni 1944. De er de siste tidsvitnene fra en svunnen tid, og er alle i 90-årene eller over 100 i dag.

Brukt som traktor

Strand og Mikalsen har begge en fortid i Forsvarets tekniske avdelinger. De fikk som unge menn erfaring med Jeep. Det norske forsvaret var det siste militæret som fremdeles brukte bilen langt inn i 1970-årene. Mikalsen eide en av dem.

Senere, på veteranbiltreff, tok det virkelig fyr i interessen til Strand. Tanken om å dra i en fullrestaurert Jeep til 75-årsmarkeringen gikk i 2010 fra teori over i sannsynlighetens verden. Da kjørte Strand fra Lødingen til Harstad med kassevis av Jeep-deler. Rester av det som en gang i tiden var tre forskjellige biler. Kjøpt fra en familie som brukte en Jeep som traktor på 50-tallet.

– Jeg satte opp et militærtelt i hagen. Så sandblåste jeg og grunnet absolutt alle deler det var praktisk mulig å gi denne livbergende behandlingen. Det ble også mye sveising og spesialtilpassing.

– Vi snakker om flere tonn spesialsand, utallige arbeidstimer og mye penger. Nå som jeg ser enden på prosjektet, er det verdt alt, smiler entusiasten Stefan Strand.

Originalt

Målet har hele tiden vært å bygge en så autentisk versjon av Willys Jeep MB som over hode mulig. For å klare det har han tatt for seg detalj etter detalj, og bevart det som bevares kunne.

Enkelte deler er bestilt fra både USA og land i Europa.

– Monteringen av kjøretøyet har jeg begynt med i kjelleren på huset mitt. Selve rammen måtte jeg få laget. Chassis og det aller meste ellers er faktisk originalt.

– Noen moderne løsninger er det imidlertid vanskelig å klare seg uten, poengterer han.

– Mitt spesialfelt i yrkeslivet var det elektriske. En bil som skal kjøre på vanlig vei stilles det krav til. Blant annet trenger man en 12-volts løsning tilgjengelig, så man får ladet mobiltelefon og kjørt navigasjonssystemet.

– Det stilles krav om nødblink på veiene i blant annet Tyskland. Det måtte jeg montere. Så har jeg rigget en lydvarsler i dashbordet som setter i et hyl om oljetrykket plutselig faller.

– Disse gamle motorene er sensitive for dårlig smurning, og man kan ikke sitte og nistirre ned på oljetrykkmåleren hele tiden. Å bruke så mye tid på en restaurering, for så å oppleve at motoren skjærer seg, vil være en enorm nedtur, påpeker han. Noen deler lar seg ikke berge etter at tidens tann har herjet.

– Alt av deler som har med bevegelse å gjøre, måtte få splitter nytt lager. 70 år gamle, helt nedslitte greier holdt ikke lenger. Man skal også huske på at materialene under krigens sluttfase ikke var de beste. Heller ikke kvaliteten på olja som skulle smøre dem var optimal. Reserveløsninger på materialfronten var helt vanlig, sier Strand.

Men det kommer ingen av dem som skal beundre kjøretøyet i Frankrike til å merke mye til.

Autentisk

– Alt som er uoriginalt på jeepen er skjult. Utad skal den fremstå som en fullstendig autentisk Willys Jeep MB anno 1945.

– Selv merkene og de amerikanske stjernene får eksakt samme font som originalen hadde, sier Terje Mikalsen entusiastisk.

Andøyværingen og verksmesteren er ifølge egen vurdering født inn i bilbransjen. Han jobbet i flere tiår som yrkesskolelærer på billinja ved Stangnes videregående skole.

Gir alt

Mikalsen vet hva han snakker om, når han vurderer jobben som er lagt ned i restaureringen så langt. Etter hans syn, bør det stå et bilde av Strand i ordboka under «utrettelig».

– For dem som aldri har gått løs på et prosjekt av denne typen, er det vanskelig å ta inn over seg hva som kreves. Er det noen som kan takle noe slikt, er det Stefan.

– Han er systematisk, en fantastisk problemløser, kunnskapsrik, tar initiativ, er målbevisst og utholdende. Mange har store planer for totalrestaurering av gamle militære kjøretøy – men det blir ofte med planene. Det er en grunn til det, sier Mikalsen ettertenksomt.

Avdekker mangler

– Hva er tidsplanen fram mot avreise?

– Jeepen skal registreres akkurat som den gamle registreringen av båten vi har hatt i familien, «X983». Så må den prøvekjøres jevnlig i minst to måneder på sommerføre. Jeepen skal ikke brukes ute om vinteren.

– Gjennom prøvekjøringen ønsker vi å avdekke potensielle feil og mangler i forkant av turen. Den skal tross alt rulle 4000 kilometer neste sommer. På den måten får jeg plenty med tid til å foreta den aller siste finpussen.

– Motoren har vært testkjørt i mange timer allerede. Den purrer som en fornøyd katt. Når alt står ferdig, tror jeg det blir veldig bra, sier Strand.

Minne for livet

I mai setter kompisene nesen sørover. Bilen kjøres til Narvik for skiping til Drammen. Der blir den plukket opp og kjørt på Kielferga. Ferden går videre gjennom Tyskland, Nederland og Belgia til området rundt byen Caen i Normandie. Der blir de i tre uker, før de starter reisen hjemover.

– Flere fra vårt område deltok på 50-års jubileet i 1994. Det var en stor opplevelse for dem. I 2019 blir det enda større. For 24 år siden var det minst to veterankjøretøyer som deltok fra vårt distrikt. Til neste år vet jeg foreløpig bare om ett – og det er min Willys Jeep. Turen blir ventelig et minne for livet. Vi gleder oss allerede som unger, avrunder Stefan Strand.

75-års jubileum for D-dagen 6, juni 1944 stormet de allierte styrkene på land i Normandie i Frankrike. 75-års jubileet i 2019 ser ut til å bli den største markeringen av D-dagen noensinne.

Jeepen får samme registrering som familiebåten.
I dette teltet har Strand (t.v.) sandblåst og malt utallige deler i løpet av flere år.
Motoren purrer allerede som en katt. Kompisene gleder seg til 75-års jubileet for D-dagen til neste år.