Den maritime festivalen i Vannes går av stabelen for ellevte året i månedsskiftet mai-juni neste år, og tiltrekker seg årlig en mengde tradisjonsbåter i alle størrelser. Festivalen har etablert seg som et tilskudd og konkurrent til den godt kjente Brest-festivalen, hvor båter fra Harstad og omegn flere ganger har deltatt.

La Semaine du Golfe foregår i det lille innhavet Morbihan-bukta i Bretagne, sørøst for Brest. Det overliggende temaet blir Fra Nordkapp til Canal Grande (Venezia). Festivalen tar mål av seg om å presentere de to kystkulturene opp mot hverandre.

Da festivalen inviterte norske krefter til å skape en paviljong som fokuserer på arktisk maritim kultur, ble det fort klart hvem som kunne kontaktes.

- Vi fikk en forespørsel fra Forbundet Kysten, og brukte ikke lang tid på å svare ja, sier arkitekt Agnar Kalseth. Han og parhesten Sverre Nordmo, hadde nokså snart en grov konseptskisse klar.

Kalseth og Nordmo er ikke akkurat ukjente med festligheter rundt maritime aktiviteter og kystkultur. Siden slutten av nittenåttitallet har begge vært viktige figurer i etableringen, og utviklingen av Gratangen-miljøets posisjon som nasjonal ivaretaker av nordnorsk kystkultur.

De to har også vært ansvarlige for paviljonger med arktisk-norsk maritimt tradisjonsinnhold fire-fem ganger under båtolympiaden i Brest.

- Det blir spennende å lage godt innhold i denne litt annerledes sammenhengen. Vi har begynt å lodde tradisjonsmiljøene her i landet, og opplever god interesse, både kulturelt og kommersielt, sier Kalseth.

- Vi får utdelt et nokså stort område langs vannkanten på festivalområdet på Ile de Moines midt i bukta, og får Venezia-paviljongen som nærmeste nabo. Vi skal ha med oss eksempler på båtkultur fra hele nordkalotten, og det skal bli artig å se en elvebåt, en Tana-bask, bli staket ved siden av en venetiansk gondol.

- Nordlandsbåten er selvskreven, og håndverkere som demonstrerer klinkbygging, og tilhørende båthåndverk.

Arkitekten planlegger også å ta med noen tradisjonelle bygg.

- Vi bygger paviljongen som en landsby i tre. Plast er uaktuelt å bruke. Vi har allerede et byggesett av en naustgamme, et slags penalhus hvor båten blir stuvet inn fra den ene siden. Vi tar også med oss ei fiskehesje - det heter hesje ja, når den står reist med to stokker opp mot hverandre i en trekant. En fiskehjell er flat på toppen, så nå vet du det, sier Kalseth.

Ingen fest uten mat og musikk, og Kalseth og Nordmo har allerede en dialog med eksportører og importører av hvitfisk, og Hekla Stålstrenga kan bli et musikalsk innslag.

- Vi har et møte med arrangørene i Paris i desember, hvor vi håper å få fastsatt det meste av innhold og program, sier Kalseth.

Satsinga blir betydelig, og den norske paviljongen har et budsjett på 1,3 millioner kroner, og det kunne gjerne vært mer, synes Kalseth. Han håper det blir mulig for båter fra distriktet å ta turen til Morbihanbukta, tross kort frist.

Venezia og Norge er spesielt inviterte fokusområder. Festivalen skriver på sine nettsider at målet er å sette venetiansk maritim kultur opp mot Norskehavet med sin rammer mot Arktis og Polsirkelen. «...den episke vikingtida og den rike tradisjonen med skandinavisk klinkbygging - som er kandidat til å bli innlemmet i Unescos liste over menneskehetens immaterielle kulturarv. Som kontrast står den venetianske lagunen og hele den adriatiske kyststripa fra Trieste til Cesenatico, Venezias berømte historie, uløselig knyttet til svære havgående galeier til gondolene og andre romantiske robåter...