Det er spesielt bakskjermene på begge sider som får gjennomgå i rundkjøringen, forteller daglig leder Harald-Arne Karlsen.

– Antall bakskjermskader eksploderte nesten, rett etter at rundkjøringen åpnet, sier han.

Ifølge Karlsen kan det virke som enkelte ikke har tid til å ligge i ro i køen, og skifter felt for å komme seg litt lenger fram.

– I forbindelse med kjørefelt-skiftene kommer de for tett på bilen foran, og tar bakskjermen på venstre eller høyre side. Det er utrolig mange som har forklart at de enten har kjørt på, eller blitt påkjørt, i rundkjøringen, sier han.

Flere ble avslørt

Derimot er antall skader på parkeringsplassen på Obs gått ned etter at Sjøkanten senter fikk nytt parkeringsanlegg.

– På denne parkeringsplassen var det stadig mindre uhell. Mange meldte ikke fra hvis de kom borti en bil. Flere av dem som kom tilbake fra handleturen og så at bilen var skadet gikk inn i resepsjonen og fikk sett på overvåkingskameraet hvem synderen var. Det var flere som ble avslørt på denne måten.

Men Karlsen rister oppgitt på hodet over mange av historiene de hører.

– Vi fikk inn en bil som var fullstendig oppskrapet på den ene siden. Det viste seg at bilen hadde kranglet med en mur. Sjåføren hevdet han ikke hadde merket noe, sier Karlsen.

Han kommer opprinnelig fra Gryllefjord, men han har vært leder i forskjellige harstadbedrifter siden 80-tallet.

Bilskadesenteret Harstad åpnet i 2003. De første årene var det mye rot, som gjorde at bedriften gikk med underskudd. Flere prøvde seg som daglig leder uten nevneverdig hell. Situasjonen var i en periode så ille at eierne måtte skyte inn penger for å berge bedriften, og det ble vurdert salg.

Men i 2009 kom Harald-Arne Karlsen inn som daglig leder. Sakte men sikkert har han klart å snu driften. De siste fem årene har bedriften årlig levert millionoverskudd.

– Sammen med de ansatte og eierne la vi en plan for driften som vi har fulgt. Gjennom hardt arbeid klarte vi å snu trenden. År for år har vi forbedret oss, og i dag kan vi si at vi er friskmeldt, sier han.

Ansatte har stor innflytelse

I fjor passerte firmaet for første gang 16 millioner kroner i omsetning, noe som er en økning på seks prosent fra 2016. I 2017 reparerte de 700 biler.

– Vi tok takst på 900 biler. Noen biler som vi takserer blir kondemnert, og noen velger å reparere skaden selv, sier han.

En karosseriskade ligger i snitt på 25.000 kroner. I gjennomsnitt går det med 11 timer på en karosseri- og lakkskade.

Karlsen har valgt å involvere staben i driften. Han forteller at de er med på planleggingen og har innflytelse på hvordan driften er organisert.

– Jeg tror det er mye av årsaken til vår suksess. De ansatte er med på å bestemme neste års aktivitet, sier han.

Når arbeidsmengden økte og flere kom til, ble anlegget for lite. De valgte å doble arealet for karosseriverkstedet.

– I denne prosessen var også de ansatte sterkt delaktig. De var med på å bidra til at organiseringen ble så optimal som mulig, sier han.

Dårlig rekruttering

De lever under strenge regler og kontrolleres jevnlig. De ansatte må kurses, og det kan ikke være svake ledd i organisasjonen. Blant annet er det egne krav for el- og hybridbiler.

– Kundene stiller meget høye krav til arbeidet. Derfor må vi ha de beste folkene og det mest moderne verktøyet. I tillegg må vi ha fokus på detaljene slik at finisjen er som forventet, sier han.

De er 10 ansatte, og skulle gjerne vært flere.

– Dessverre sliter vi tungt med rekrutteringen. I dag er det kun tilbud på Finnenes for bilopprettere og lakkere. Det gjør at mange velger å fullføre bilmekanikerutdannelsen ved skolen i Harstad. Ungdommen velger heller å bo hjemme, enn å pendle til Finnsnes, sier han.

Bilskadesenteret Harstad eies av Mathiassen Invest, Salminen Eiendom og Norbil. I 2017 tok eierne ut et utbytte på 700.000 kroner.

I dag er seks bedrifter som har karosseri- og lakkeringsverksted i Harstad.

Staben: Harald-Arne Karlsen (f.v) skryter av de ansatte som er Espen Valle, kunderådgiver, oppretter Bjørn Inge Fjordbakk, lærling Simen Evensen og teknisk leder Trond Jenssen.