– Vi er avhengige av at Stortinget sier ja til en merfinansiering av Harstadpakken på rundt 900 millioner. Samferdselsministeren vil legge saken fram for Stortingspolitikerne, trolig i høstsesjonen, sier prosjektleder Hans-Arne Haugland.

Enklere format

Hvis Stortinget mot formodning skulle si nei, blir det likevel et system for gående og syklende, men i et langt enklere format.

Grovt regnet vil det koste minst 200 millioner kroner å videreføre traseen fra Kanebogen til sentrum. I kommunestyret 28. august vil Haugland orientere om hvor og hvordan styringsgruppen anbefaler at det nye systemet for gående og syklende mellom Kanebogen og Sama skal gjennomføres.

Flere bruer

For å fullføre gang- og sykkelveien fra Kanebogen til sentrum må det bygges fire-fem små og store bruer som leder de myke trafikantene trygt over avkjøringsrampe og rundkjøringer. Over Mercurveien kommer en stor spektakulær bru som løfter gående og syklister fire-fem meter opp i lufta og over rampen.

– Dette gjør vi for at traseen skal bli trygg.

Sykkeltraseen går så videre langs riksveien før den blir ledet over en bru over Nerbotnveien.

Lokket

Det skapte antakelig litt hodebry å planlegge sykkelveien gjennom Lokket.

– Vi er kommet fram til en løsning der vi innsnevrer bredden på traseen for gående og syklende og løfter den cirka én meter over riksveien, for å skille bilister og syklister.

Ved den planlagte rundkjøringen på Rema skal det lages to bruer. Den ene skal lede syklister og gående tvers over veien til Expert og Rema, mens den andre brua skal bygges langsgående.

Byggingen av sykkeltraseen er delt opp i to prosjekter. Del to starter ved rundkjøringen i Margrethe Jørgensens vei og går til Sama. Arbeidet med dette prosjektet kan tidligst starte i 2020.

Opp ved Kaserna

– Vi har landet på at sykkeltraseen ikke skal gå ned Storgata, men at syklistene må krysse riksveien ved Byskillet og Kaserna. Her vil de sannsynligvis ha vikeplikt for kjørende når de skal forsere gata. Fra Kaserna går traseen opp 6. Divisjonsgate og følger langs Hans Egedes gate til sentrum. Her er det gode muligheter til å lage en sykkeltrasé. Dette er en kommunal gate, og det blir derfor opp til politikerne å bestemme om parkeringsplassene langs gata skal fjernes, sier han.

P-plasser får bestå

Styringsgruppa mener dette er en bedre løsning enn å la gang- og sykkelveien gå langs Storgata. Hvis en slik løsning skulle bli valgt, måtte alle parkeringsplassene langs Storgata fjernes.

– Vi er nødt til å se helheten i sentrumsbildet, og anbefaler ikke å ta bort alle parkeringsplassene, sier Haugland.

Gjennom sentrum blir det ikke de store endringene. Her jobber kommunen nå med å realisere sentrumsplanen, og det er opp til politikerne å beslutte om det skal gå en særskilt sykkelløype.

– Det er veldig få som sykler gjennom sentrum. De fleste skal til eller fra et målpunkt i sentrum

40 km/t gjennom sentrum

Fra Grandkrysset og opp til Sama er riksveien smal, og her står husene enkelte steder tett inntil fortauet.

– Det er vanskelig å lage en adskilt sykkeltrasé på denne strekningen, noe som gjør at det her vil bli blandet trafikk. Det som vil skje er at vi reduserer fartsgrensen fra 50 til 40 kilometer i timen gjennom sentrum og til Sama.

For å trygge de mange elevene som ferdes til og fra Byskolen, vil man se på mulighetene for å bygge sykkelvei med fortau fra Sama til skolen, sier Haugland.

I utgangspunktet var det tenkt sykkelvei med fortau fra Sama til rundkjøringen på Bergseng. Det har imidlertid vist seg at det ikke er økonomi til en slik løsning.

– Jeg synes det er svært gledelig at vi ser ut til å få til et bra sammenhengende system for gående og syklende fra Kanebogen til Sama. Den manglende gang- og sykkelveien mellom Kanebogen og sentrum var i sin tid utgangspunktet for Harstadpakken, og det ville vært ille om vi ikke fikk bygd den, sier prosjektleder Hans-Arne Haugland.

Gledelig: Prosjektleder Hans-Arne Haugland er fornøyd med at det nå ser ut til at sykkelprosjektet kan realiseres. Foto: Andreas Isachsen Foto: andreas Isachsen