De har sett seg lei på at ingenting skjer, Elsa Jervan Håker og Odd Bahr. Begge bor i leiligheter i Skolegata borettslag, kloss inntil RV 83.

Ettermiddag– og kveldstid verst

– Hvor er politiet, UP, Statens vegvesen og andre som kan gjøre noe med problemet, som for vårt vedkommende først og fremst handler om kolossale støyplager, spør de to.

– Hvem har ansvaret for støymålinger i tett befolkede områder? Hver dag, spesielt på ettermiddag- og kveldstid, opplever vi at mange både to- og firehjulinger akselererer voldsomt opp Skolegata fra lyskrysset like ved nye Harstad skole.

– Støynivået dette medfører er formidabelt, og kan umulig være tillat, sier Jervan Håker og Bahr.

– Smeller og støyer voldsomt

– Det må være mange som har plukket ut dempere i lydpotten, spesielt de litt mindre syklene. Det er de som bråker mest, hevder Bahr.

- Men også større motorsykler og en del biler som har gjort noe med lydpotten smeller og støyer voldsomt.

– Jeg har tidligere år vært hos politiet og klaget på dette, men fått til svar at de ikke har kapasitet og ressurser til å ta seg av dette, sier Bahr.

Tredoble vinduer hjelper ikke

Jervan Håker har bodd i borettslaget siden 1995, mens Bahr flyttet dit i 2012

– I år har støyplagene vært verre enn noen gang. Det er umulig å ha vinduene åpne nå i varmen. Selv om borettslaget gjennomgikk betydelige oppgraderinger for få år siden, da vi blant annet fikk tredoble vinduer og ny isolasjon i veggene, hjelper det ikke stort når «værstingene» tar løs.

– Støyen føles som ren terror på oss, og gjør det umulig å sove på kvelds- og nattestid, sier de to.

– Må det skje en ulykke

Begge etterlyser hyppigere kontroller, spesielt opp Skolegata, der fartsgrensen åpenbart ikke respekteres av mange.

– Vi har en rekke ganger observert både MC og biler som utvilsomt har hatt over 100 kilometer i timen opp bakkene.

– Må det skje en ulykke før noen tar affære? Dersom det foretas hyppigere kontroller, og fartsgrensen redusereres til 30 kilometer, er vi sikre på at mye av problemet vil forsvinne, sier Jervan Håker og Bahr.

ikke verst: Tungtransporten er ifølge Jervan Håker og Bahr ikke det som forstyrrer mest. – Høy fart og akselreasjoner skaper mye mer støy, sier de. Foto: Andreas Isachsen