Der fikk de i 2017 beskjed om at sauegjerdene kunne bli fjernet langs E10.

– Statens vegvesen har tidligere bebudet at de vil avviklet ordningen med vedlikehold av sauegjerder langs veiene, sier Hans Martin Fløystad, som er rådgiver i Skånland kommune.

– Temaet har nylig vært oppe i administrasjonen i Skånland kommune. Vi har diskutert saken og er ennå tidlig i prosess med tanke på å sikre utmark mot trafikken som er på E10 mellom Lille Skånland og flyplassen i Evenes, sier Fløystad.

– Vi har blant annet sett på hva vi kan gjøre for å få ned tallet elgpåkjørsler i dette området. I perioden fra desember til februar er det registrert mellom 20 og 30 elgpåkjørsler, sier Fløystad.

– Vi har diskutert muligheten til å få satt opp viltgjerde på denne strekningen. Disse stengslene vil holde både elg og sau fra E10, sier Fløystad, som til daglig jobber som rådgiver i teknisk avdeling i Skånland kommune.

De jobber blant annet mye med å få ned antall elgpåkjørsler og bidrar sammen medviltnemda og flere andre i forbindelse med søk av påkjørte elger som har stukket til skogs.

– Det er i dag elgpåkjørsler som skaper størst problemer lang E10 gjennom Skånland. Det er svært sjelden vi får meldingen om at sauer er påkjørt, sier Fløystad, som sier at saken som sauebøndene i Skånland belyser vil bli sett på av kommunen etter ferien.

– Statens vegvesen var på befaring i området i fjor. Da ble det konkludert med at veivesenet ikke lenger skulle ha ansvaret for vedlikehold av gjerdene i Skånland, sier Torbjørn Sandbu, juridisk rådgived i Statens vegvsen i Bodø.

– Men, dette er en sak som fortsatt ligger ved avdelingen i Harstad. Etter det jeg erfarer så er saken ennå ikke avklart fra Statens vegvesen sin side, sier Sandbu.