Ny parkeringordning fungerer på Evenes

Innføring av ny parkeringsordning med skiltgjenkjenning på flyplassen går seg til. Enn så lenge straffes ikke parkeringsgjester som ikke har forstått systemet, med fakturagebyr.

ny parkeringsordning: Kunder parkerer nå også etter skiltgjenkjenning på Harstad/Narvik lufthavn Evenes, som er en ordning som har vært i bruk på en del andre større flyplasser. Illustrasjonsfoto: Tone A. Karlsen 

nyheter

På Harstad/Narvik lufthavn Evenes ble det innført parkering med automatisk skiltgjenkjenning når årets feriesesong startet den 20. juni. Det betyr at bommene nå står åpne, og kunder ikke lengre skal trekke parkeringsbillett når de skal parkere. Avinor anbefaler at alle parkeringsgjester laster ned Apcoa-appen og slik benytter mobiltelefonen til å betale. Om man ikke har gjort det, kan man benytte betalingsautomatene for å betale direkte, eller betale via mobilparkering.com.

Fakturagebyr

Hvis man ikke benytter noen av disse ordningene vil parkeringsselskapet Apcoa sende ut faktura etter skiltgjenkjenning til eier av bil i ettertid. Men da påløper naturlig nok et fakturagebyr.

– Vi har ikke innført fakturagebyr denne første måneden, da vi ønsker å gi parkeringsgjestene en sjanse til å sette seg inn i ordningen. Nå sender vi kun ut faktura på reelle parkeringskostnader, sier Monica Gundersen, leder administrasjon og forretningsutvikling Avinor.

Hun opplever at folk har forstått hvordan ny parkeringsordning fungerer, og tilpasser seg.

– Det har gått veldig bra så langt. Det virker som folk skjønner konseptet, sier hun.

Får ikke bot

Med ny ordning er det umulig å få bot, siden alle biler blir automatisk registrert. Man kan fortsatt stå ti minutter gratis, både i dropp- og hent-sonen eller inne på parkeringen. Men etter ti minutter begynner parkeringstida å løpe. Om man vil spekulere i å vente i dropp- og hent-sonen, og man tar en ekstra runde etter ni minutter hvis flyet er forsinket, så skal det være gratis, så lenge man ikke står mer enn ti minutter.

– Men vi ønsker å begrense trafikken i «kiss and fly»-sonen da det har stått så mange biler der i perioder, at det har hindret trafikkavviklingen, sier lufthavnsjef Anne Britt Bekken.

Når det gjelder bedriftsparkering for eksempel for taxi, leiebiler eller andre med bedriftsbiler, oppfordrer de bedriftene til å ta direkte kontakt med parkeringsselskapet Apcoa, for å avtale hvordan dette håndteres.

Klager på pris

Noen parkeringsgjester mener prisene er stive for parkering på flyplassen, men Avinor har ikke økt prisene.

Harstad Tidende har fått et anonymt tips fra noen misfornøyde gjester som nylig opplevde stiv pris for å parkere på handikap-plasser inne på Avinors parkeringsområde på flyplassen.

– Vi ble avkrevd totalt 600 kroner for tre dager, altså 200 kroner per døgn for å stå der fra lørdag til tirsdag, skriver tipseren.

De vil ikke bruke Avinors parkering igjen, men heller benytte alternativ lavprisparkering litt lengre unna flyplassen.

Leder for administrasjon og forretningsutvikling, Monica Gundersen, i Avinor på Evenes, sier at prisene er som før selv om de har innført ny parkeringsordning.

Hun forstår ikke hvordan gjestene kan ha opplevd en døgnpris på 200 kroner, når de høyeste prisene for parkering per døgn hos Avinor er 150 kroner.

– Denne prisen reduseres for hvert døgn du parkerer, og prisen for tre døgn er 410 kroner. Hvis du skal komme over 600 kroner må en ha parkert i over fem døgn som da blir 630 kroner, sier hun.

Avinor ber den misfornøyd parkeringskunden ta kontakt.

De synes det er uproblematisk om parkeringsgjester heller velger naboparkeringen Evenes Parkering AS.

– Vi forholder oss til dem som hvilke som helst andre konkurrenter, så lenge de er profesjonelle og forholder seg til parkeringsforskriften, sier lufthavnsjef Anne Britt Bekken.

Les også:


Avinor avventer restriksjoner fra Forsvaret:

Hotellplaner på vent

Avinor har interessenter som kan realisere et hotell ved sivil terminal, men avventer Forsvarets restriksjoner for området.