De tre tyske bilprodusentene – og konkurrentene – Audi, BMW og Mercedes-Benz har alle flere nyheter på gang denne høsten, men det er én bilmodell som er i særklasse når det gjelder forhåndsinteresse. Den kommer ikke fra dem, og det er selvsagt en elbil.

20.000 nordmenn har satt seg opp på en interesseliste for Hyundai Kona electric, og nå kan importøren melde at langt flere enn ventet også har bestilt bilen.

– Vi hadde sett for oss at rundt 25 prosent av dem som meldte forhåndsinteresse, ville bestille bil. Nå ser vi at et sted mellom 35 og 40 prosent til slutt la inn ordre, og vi kan trygt si at Kona electric er en vanvittig suksess, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway i en pressemelding.

Importøren har nå ordrer på rundt 7000 biler, og leveringstiden er per i dag stipulert til midten av 2020 for nye kunder. De første leveringene blir i august.

Familieelbil

Samme måned kommer Jaguar I-Pace. Dette er den første elbilen som er i en typisk familiestørrelse, med en startpris på 590.000 kroner.

Pressesjefen hos den norske importøren, Søren Hyltoft, sier de har solgt 1850 I-Pace. En bestilling i dag betyr trolig en levering i løpet av første kvartal neste år.

I november kommer det nok en elbil som kan bli populær. Kia Niro Electric skal ha en rekkevidde på 45 mil, og den norske importøren melder om god forhåndsinteresse. Mette S. Sauge, informasjonsansvarlig hos Kia Norge, sier de har mer enn 2000 som har reservert bilen og betalt inn et beløp på 7777 kroner.

Salgsraptus

BMW er midt inne i en skikkelig raptus av lanseringer, til høsten kommer det trolig seks nye modeller.

Marius Tegneby, kommunikasjonssjef i BMW Norge, bekrefter en ny X4 i august, mens nye X5 og sportsbilen 8-serie kommer i november. I tillegg er det ventet at Z4, X7 og trolig en ny 3-serie også treffer butikkene før året er omme.

– For et år siden sa vi at det vare gode grunner til å glede seg til 2018. Nå viser vi hva vi mente med det. BMW er nå godt i gang med en svært stor modelloffensiv som vil treffe i mange segmenter i tiden fremover, sier Tegneby.

Han forteller at lanseringstakten vil fortsette de kommende årene, med blant annet elbiler, som en elektrisk X3 i 2020.

Travle tider

Audi har også en travel høst. Kompaktbilen A1 blir ny, den mellomstore SUV-en Q3 likeså. Så kommer de med Q8, som skal være en sporty og stor SUV. Og i tillegg kommer stasjonsvognutgaven til A6.

Men den aller største nyheten, elbilen e-tron, kommer tidlig i 2019.

– Den kommer rett over nyttår, og deretter forventer vi store volumer gjennom året, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef hos den norske importøren. Han sier de har rundt 4500 på reservasjonsliste.

Mercedes-Benz har også et år med flere lanseringer. Den nye A-klasse har akkurat kommet i norske bilbutikker. G-klasse, bilen som en gang het Geländewagen og på mange måter er den originale børstraktoren, er totalrenovert og lanseres i Norge i sommer. Så kommer det en helt spesiell bil i september, firedørsversjonen av AMG GT, en coupésedan der topputgaven har 639 hestekrefter.

I tillegg har C-klasse fått en større midtlivsoppdatering.

– Det er den mest omfattende oppgraderingen i C-klassens 36 år lange historie. Faktisk har 6500 deler blitt nye, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz Norge.

– Utover dette har jeg dessverre ikke anledning til å kommentere eller spekulere i hva som lanseres, sier Hermansen.

Mange millioner

I oktober kommer det en ny 508-modell fra Peugeot. Selv kaller de bilen «den radikale sedanen». Stasjonsvognen blir lansert tidlig i 2019, og høsten 2019 er ladehybriden klar.

– For å kunne konkurrere er sedanene og stasjonsvognene avhengig av å by på større variasjon og en helt egen identitet – og det var bakgrunnen for designarbeidet som har blitt gjort med helt nye Peugeot 508, sier selskapet i en pressemelding.

Bilen er lav, 140 centimeter, noe som gir den en coupéaktig form.

Den blir tilgjengelig med to bensinmotorer på 180 og 225 hestekrefter og diesel på 130, 160 og 180 hestekrefter.

Ford Focus har vært på markedet i 20 år, og nær 53.000 nordmenn har kjøpt seg en slik bil i løpet av disse årene. I september lanseres en helt ny utgave. Den starter på 260.000 kroner og leveres med fem forskjellige utstyrsvarianter, både som stasjonsvogn og femdørs. I tillegg kommer en noe mer høyreist variant kalt Focus Active.

Skulle man ha svært mye penger, kommer Rolls-Royce med sin første SUV, Cullinan. Den er har en V12-motor som yter 563 hestekrefter. Cullinans startpris i England ligger på 250.000 pund, etter en runde i den norske avgiftssystemet er det grunn til å tro at den vil koste på nordsiden av 3,5 millioner kroner.

EL-JAGUAR: Med I-Pace vil Jaguar for første gang ha en bil som kan komme høyt salgslistene i Norge. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
SUPERSEDAN: Mercedes-Benz lanserer en firedørs versjon av sportsbilen AMG GT. Den kan leveres med langt over 600 hestekrefter. FOTO: Produsenten
STOR-SUV: Audi Q8 skal være en mer sportslig SUV enn dagens Q7. FOTO: Produsenten
JULI: De første kundebilene av Hyundai Kona kommer til Norge i juli. FOTO: Produsenten
NOVEMBER: I årets nest siste måned kommer Kia Niro med en elektrisk drivlinje som skal klare 45 mil mellom ladingene. FOTO: Produsenten
SPORTSBIL: BMW børster støvet av 8-serien, som opprinnelig ble laget mellom 1989 og 1999, og ruller ut en stor coupé. FOTO: Produsenten
NY SEDAN: Peugeot 508 kommer i en ny versjon som produsenten håper vil treffe dem som er interessert i spennende bildesign. FOTO: Produsenten