Forbrukerrådet har fått 29. 235 spørsmål hittil i år.

– De fleste tar kontakt for hjelp i et bruktbilkjøp, et IKT-produkt som mobil og nettbrett eller de tar kontakt om et møbel, sier Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog.

Folk fra Oslo, Troms og Østfold tar hyppigst kontakt, mens vi hører minst fra Svalbard, Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane.

– Vi megler i saker hvor forbrukeren og selgeren ikke er blitt enige på egen hånd, opplyser hun.

Bruktbilkjøp

Flest forbrukere har spørsmål om et bruktbilkjøp. Hele 4219 har tatt kontakt med oss hittil i år.

Det står for omtrent 14 prosent av alle spørsmål. I tillegg har over 100 000 klikket på bilsidene våre.

– Vi anbefaler at du ber om tilstandsrapport, eller sjekker bilen selv på et verksted, før du slår til. Bruk kontrakt. Du finner bilkontrakt og sjekkpunkter for bilkjøp på forbrukerrådet.no. Spør etter garantien hvis bilen er under fem år gammel. Den gir deg gode rettigheter, og du får den med på kjøpet, sier Pia Cecilie Høst.

I svært mange av henvendelsene om bil er motparten enten en annen privatperson, eller en liten lokal bilbutikk. Det finnes unntak, og Tesla Norge kommer på en fjerdeplass i vår oversikt over den vanligste motparten når folk ber om råd. I fjor kom elbilforhandleren på en 24. plass.

– Vi forventer at Tesla ser på tjenestene sine overfor forbrukerne. Møller bil kommer også høyt opp på motpart-listen vår, men selskapet har en langt høyere markedsandel, sier Høst.

Forbrukerrådet kan megle mellom deg og bilselger om du ikke kommer noen vei. Over ti prosent av tvistene handler om bruktbil, viser statistikk fra første halvår fra tvistetjenesten. Det er den største enkeltkategorien.

Mobil og nettbrett

Folk er avhengig av tilgang til nettet. Går smarttelefonen i stykker, er reparasjonen gjerne kostbar, og du mister kontakten med omverdenen.

IKT-produkter, som mobiltelefoner og nettbrett, står for 1286 henvendelser og kommer som nummer to i forbrukerstatistikken.

Øverst på listen over motparter i henvendelsesstatistikken finner du store kjeder som selger elektronikk, som Elkjøp og Power.

– Du har fem års reklamasjonsrett, men skjer feilen etter tre til fire år, kan det være vanskelig å klage, fordi deler av mobilen ikke er ment å vare lenger. Oppdager for eksempel selger en fuktskade når du har mobilen inne til reparasjon, er ikke det nok til å avvise at feilen ikke var der da du kjøpte mobiltelefonen. Det må vises til en sammenheng mellom fuktskaden og feilen, sier Høst.

Brukte bilder og IKT produkter topper listen over henvendelser til Forbrukerrådet første halvår.

Ti på topp Antall

1. Brukte biler 4219

2. IKT produkter 1286

3. Møbler og innredning 1222

4. Leie av bolig 1179

5. Tjenester vedlikehold og utbedring bolig 1000

6. Klær og Skotøy 827

7. Større husholdningsapparater 760

8. Elektrisitet 739

9. Andre transportmidler 717

10. Luftfart 646

3 på topp fylker

(Henvendelser per 1 000 innbygger):

Oslo 6,6

Troms 6,5

Østfold 6,3

3 på bunn fylker

(Henvendelser per 1 000 innbygger):

Svalbard 4,6

Møre & Romsdal 4,6

Sogn & Fjordane 3,6

henvendelser: – Vi megler i saker hvor forbrukeren og selgeren ikke er blitt enige på egen hånd, sier Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog. Foto: Forbrukerrådet