Allerede mandag kveld meldte flere bilister om sterk vindstyrke, da de ble stående på brua med 20 m/s vind i kastene. De sto da midt oppe på brua og ventet på at lyssignalene skulle skifte fra rødt til grønt.
– Det skal avholdes møte med entreprenøren i dag, og der vil vi vurdere ulike nødvendige tiltak, også sett i sammenheng med det været som er meldt nå, opplyser prosjektleder for tyngre bruvedlikehold i Statens vegvesev i Region nord, Roy Antonsen.
Det skal gjøres viktige reparasjoner av E10 Tjeldsundbrua i sommer, som omfatter ombygginger på en av pilarene. Arbeidet har vært planlagt til de deler av sommerhalvåret der vi normalt sett har best vær.
– Det har vært vurdert å stenge et felt over hele brua, men inntil videre har vi funnet dette tiltaket for drastisk da det vil føre til mer kødannelser, sier Antonsen, i en kommentar til ventetiden på Tjeldsundbrua.
– To røde lys på Tjeldsundbrua. En kø vekselvis hver vei. To ledige kjørebaner. Er det noen som har ei god forklaring? Jeg ser i hvert fall ingen grunn til at vi skal stå midt på brua i 20 m/s helt uten grunn, skrev sjåfør Trond Henningsen, da han sto på brua mandag kveld.
– Skjønner ikke hvorfor lysene skal stå langt oppe på brua. Da vi skulle kjøre med campingvogna var det 21 m/s i vindstyrke. Det var skikkelig ubehagelig å stå der i så mye vind. Vognene foran oss ristet skikkelig, skriver en annen person som to i køa mandag kveld.