Lørdag ettermiddag, etter at alle fly har rømt fra stripa, eller gått og lagt seg for helga, inviterer Amcar Harstad til Night of Thunder for 20. gang. Løpet har vært arrangert sammenhengende med unntak av et år, i samarbeid med Avinor.

- Det stiller opp rundt 40 biler av alle slag, og i ulike klasser, melder Ole Johnny Pettersen, som trives best sittende på et åttesylindret tordenvær med heftig tørst. Han anslår at 20-25 000 publikummere har sett dragstere og gatebiler konkurrere på Evenes siden starten.

Historisk bil

- I år stiller også en Pontiac Le Mans 66 opp med 400 hk. Det var den som vant løpet som raskeste bil første året med sine ca 400 hk. I dag er vel 400 hk i laveste laget blant ca 40 biler på startlinja. Men bilen er flott, og går meget godt. Mellom den og dagens biler ser du den enorme utviklingen på ytelser. Føreren var ikke født da bilen vant første året. Det er svært hyggelig at sporten går over flere generasjoner og at det er rekruttering til sporten, sier Pettersen.

Flere hestekrefter

Mange har utviklet bilene mye bare siden i fjor. Hans Børre Joachimsen, med sin Chevelle, har skiftet motor og drivverk i sin bil, og har nå 900 hk mer enn i fjor, med en 8,6 liter V8 med Procharger kompressor. Motoren kjører på etanol, og bruker 10-15 liter pr runde på banen (30 kr literen). Totalt har den nå ca 1500 hk og motoren er bygget av Skinne Racing i Sarpsborg, mens Hans Børre har bygget resten av bilen selv søm rørrammebil med rør kjøpt i Harstad. Bare taket og bakskjermene er fra den opprinnelige bilen. Han skal få testet ut bilen og forsøke å få hestene i bakken for å få raske tider, og prøver ut med 1300 hk på sitt første løp med dette oppsettet.

Rekordjakt

- Vi forventer at de raskeste løpsbilene skal greie å få 200 km/t på under fem sekunder i år (på 201 meter). Hvem som først greier å slå 5-sekunderrekorden først, blir spennende. Alle bilene og løpsbilene utvikles stadig, og det skjer en rivende utvikling i miljøet. Også noen eldre dieselbiler stiller nå med spesialbyggede motorer for dragrace, og er en opplevelse bare det. Det er en utrolig flott spredning i deltakelsen og0 flotte variasjoner på bilene. Det blir også bilutstilling inne på depotområdet, sier Pettersen.

Arrangementet opererer med ulike klasser både for registrerte, helt normale biler, og for rene løpsbiler/dragster. Det blir også i år en duell mellom superbilen Porshe 911 Turbo (til 3 mill) og Ole Johnny Pettersens egen ’70 Chevroloet Camaro, om raskeste gatebil i Nord-Norge. Duellen i fjor ble kjørt på regn, og da vant jo bilen med firehjulstrekk. Blir det opp til Pettersen, ender Porschens i Camaroens avgass ved målgang i år.