Maritim forsøpling er et stort miljøproblem, herreløse båter er en del av dette problemet. Avfall Norge, Norboat, Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) og Finans Norge mener det haster med å få på plass et båtregister, skriver partene i en pressemelding.

De begrunner det slik:

– For å hindre marin forsøpling.

– For å hindre forurensing av havet.

– For å få kunne etablere en varig returordning av båter med fokus på ressursutnyttelse.

Maritim forsøpling er et stort miljøproblem, herreløse båter er en del av dette problemet, mener de. Per i dag er det over 900.000 fritidsbåter i Norge, og antallet øker. Det forventes at problemet med brukte båter vil vokse seg større ettersom flere båter blir eldre og dermed kasserbare.

En bærekraftig retur- og vrakpantordning kan ikke fungere uten et nytt norsk obligatorisk båtregister. Den midlertidige returordningen for fritidsbåter er langt fra god nok til å være en varig løsning, mener Avfall Norge.

Organisasjonen mener det er grunn til å frykte at større båter fortsatt vil kunne forsøple kyst og skjærgård. Henlagte og strandede båter skaper store utfordringer for kommuner, skjærgårdstjenester og andre som rydder opp, og ofte er det ikke mulig å identifisere eier av båten.

Avfall Norge, Norboat, KNBF og Finans Norge sendte onsdag brev til ministeren om at det haster med å få på plass et obligatorisk båtregister Sammen med brevet følger et notat som synliggjør behovet og illustrerer aktuelle problemstillinger og temaer som må vurderes nærmere.