Dette har Hålogaland lagmannsrett bestemt. Han tapte saken i tingretten, fikk ikke jobben tilbake, og ble dømt til å betale Hurtigruten AS sakskostnader på flere hundre tusen kroner. Med dommen fra lagmannsretten er situasjonen snudd helt på hodet.

Store beløp

Ankeinstansen har kjent oppsigelsen ugyldig. De har i tillegg dømt Hurtigruten AS og Hurtigruten Sjø AS til å betale styrmannen 230.000 kroner i erstatning for tapt lønn, 281.300 kroner i sakskostnader for lagmannsretten og 267.291 kroner for sakskostnader i tingretten. Til sammen over 788 tusen kroner.

Reparasjon i Harstad

Hendelsen som utløste rettsoppgjøret skjedde i tett tåke i Gisundet 5. august 2016. Hurtigruteskipet gikk på feil side av en bøye, med det resultat at roret skrapte i bunnen. Skipet haltet inn til Harstad hvor det ble reparert.

Etterforskningen viste at overstyrmannen, som sto ved roret og hadde kommandoen på brua, ikke brukte alle navigasjonsinstrumentene han hadde for hånden, slik han skal i slike situasjoner. Han sørget heller ikke for at andre på brua gjorde det. Han erkjente derfor ansvar for uhellet.

Kostbart

Med reparasjon og liggetid i havn kostet ulykken Hurtigruten cirka 20 millioner kroner brutto. Mannen ble senere formelt oppsagt som overstyrmann. I stede ble han tilbudt en «ny jobb» med lavere offisersgrad.

Han aksepterte tilbudet, men forbeholdt seg retten til å bestride oppsigelsen på et senere tidspunkt. Noe han nå har gjort gjennom to rettsinstanser, og vunnet.

Kreative begrunnelser

Hurtigruten anførte at de rett og slett ikke lenger hadde tillit til mannen som ansvarlig for sikkerheten til både passasjerer, mannskap og skip i hurtigrutefarten.

Selskapet mente i tillegg at han handlet i strid med en direkte ordre ulykkesdagen. En ordre han fikk fra kapteinen før avgang i Tromsø. Retten mener imidlertid det han fikk var en anbefaling, ikke en ordre. Retten fant det i tillegg pussig at selskapet lot mannen fortsette å seile langs kysten i ganske lang tid som overstyrmann den høsten, før de til slutt fratok han stillingen, i oktober 2016. Med begrunnelsen at de lot han seile, fordi de hadde «bemanningsutfordringer». Noe merkelig, hvis de ikke lenger hadde tillit til han? lurte retten.

Retten fastslår at Hurtigruten ikke hadde begrunnet oppsigelsen saklig. De korrekte prosedyrer for oppsigelsessaker, var heller ikke fulgt. Mannen vant ankesaken på alle punkter. Dommen var enstemmig.