Jan-Erik Kristoffersen, daglig leder i Visit Harstad, mener man nå må finne noen signalprodukter eller sterke spydspisser i området, som virkelig peker seg ut som interessante for turistene.

– For å få dette til er samarbeid begynnelsen, og så må vi samhandle. Vi må agere i lag, sa Kristoffersen på reiselivsseminaret som Skånland, Evenes og Tjeldsund hadde tatt initiativ til onsdag på Tjeldsundkroa.

Visit Harstad er avhengig av at flere lykkes med å skape gode produktene, også i omlandet til byene.

– Det er ekstremt viktig å definere hvilke opplevelser vi har, og være tro mot det, anbefalte Lise Hansen, daglig leder i Visit Narvik.

Hun utfordret deltakerne på reiselivsseminaret i ETS, på hva som er unikt for deres kommuner.

Hun spurte om samisk kultur og historie, samt vikinghistorie kan være noe av det som står sterkt.

– Eller er det naturen her, spurte hun, og anbefalte at man kartlegger hva man har.

Vekstkoordinator Beate Stellander i Evenes kommune sa at hun tror de må finne ut hva som er annerledes for området.

– Vi er mange som serverer nordlys, men hvis vi klarer å plukke ut noe som er spesielt for regionen, så kan vi nå fram i jungelen av tilbud, sa Stellander.

Visit Narvik mener potensialet i området ligger i at området ligger sentralt til med flyplassen på Evenes, Narvik, Harstad, Tromsø og Lofoten nært.

Her er naturgitte forutsetninger, mye trafikk av turister i området, og her finnes en sterk lokal historie, både når det gjelder det samiske og vikingtida.

Men her finnes også utfordringer som at her for eksempel ikke finnes skilting for gjennomgangstrafikken, som forteller hvorfor de skal stoppe. Visit Narvik-sjefen eksemplifiserte også med dårlige transportforbindelser. Om de skal sende en turist fra Narvik til Harstad, så må gjesten vente en time på flyplassen før ny buss går videre.

– Det er ikke næringsvennlig, sa Hansen.

– Det er vanskelig å ta seg rundt på egen hånd. Leiebil er omtrent eneste måte i dag, sa Kristoffersen.

Seminaret endte med at de tre kommunene nå tar initiativ sammen til å skape et nettverk for reiselivet her, som deretter kan gjøre en videre jobb opp mot både Harstad og Narvik.

Inga Sami Siida fra Vesterålen, som presenterte sin bedrift på seminaret, fikk også veldig mye skryt for deres måte å løfte fram det samiske på.