Harstad Tidende blir tilknyttet Faktisk.no

Styrker samarbeidet om faktasjekk av samfunnsdebatten i Norge.

DESKEN HT-desken i full jobb med nettavis og lørdagens papirutgave.  Foto: Lars Richard Olsen

nyheter

To av Norges største mediekonsern, Harstad Tidende-eier Polaris Media og Amedia, blir med som eiere av Faktisk.no. Dermed styrkes samarbeidet om Norges første rendyrkede redaksjon for faktasjekk.

Harstad Tidende støtter investeringen, sier redaktør Kjell Rune Henriksen.

- En korrekt og sannferdig journalistikk er noe vi jobber for lokalt. Vi vil gjerne bidra til dette også nasjonalt sammen med Faktisk.no, sier Henriksen.

Oppblomstringen av falske nyheter på Facebook og desinformasjon fra land som Russland var blant argumentene for opprettelsen av nettsiden i 2017.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media er imponert over hvilken viktig rolle Faktisk.no har fått på kort tid.

- Vi ser frem til å bli en del av den videre utviklingen, sier Koch.

Faktisk.no ble lansert som eget ideelt selskap og uavhengig redaksjon 5. juli i fjor. Konkurrentene VG, Dagbladet, NRK og TV 2 står bak prosjektet. Nå vil Polaris Media og Amedia gå inn som likeverdige eiere sammen med de øvrige fire.

- Faktisk.no bidrar betydelig til hygienen i den norske offentligheten i en tid hvor denne er utsatt. Vi er imponert over hva man har fått til på kort tid, og tror samtidig vår naturlige tilslutning kan bidra til å styrke prosjektet gjennom vår dype og sterke tilstedeværelse over hele Norge, sier konserndirektør Anders Opdahl i Amedia.

Konkurrentene samarbeider

Amedia er Norges nest største mediekonsern med 64 lokalmedier fra Honningsvåg i nord til Tvedestrand i sør. Polaris Media består av 35 mediehus fra Nordvestlandet til Finnmark, med Adresseavisen, Sunnmørsposten og Romsdals budstikke som de største mediene. Vanligvis er de konkurrenter, men om Faktisk.no vil de samarbeide.

- Norsk mediebransje bør samarbeide der det er mulig, og konkurrere når det er riktig. Det brede faktisk.no-samarbeidet indikerer at vi greier det første. Og det brede nyhetstilbudet i Norge taler for seg selv, sier Opdahl.

Å få inn flere eiere og samarbeidspartnere har vært et uttalt mål for prosjektet.

- Vi er utrolig fornøyd med at eierskapet til en så viktig redaksjon blir bredere, og at vi nå har Norges seks største medieselskaper i ryggen. Denne utvidelsen gir ytterligere troverdighet og tyngde til Faktisk. Med Amedias og Polaris sterke distrikts-posisjoner, får vi i enda større grad en tjeneste som favner hele Norge. Jeg er utrolig stolt over hva Faktisk har fått til på under et år, sier styreleder i Faktisk.no, Helje Solberg.

Forankres i 100 medier

Faktisk.no-redaktør Kristoffer Egeberg sier at en bredere lokal forankring i hele Norge vil være en klar fordel. Ikke minst i arbeidet opp mot neste års kommunevalg.

- Vi er utrolig stolte over at Polaris Media og Amedia vil være med på å utvikle Faktisk.no og styrke kampen for kildekritikk i samfunnsdebatten sammen med oss. Det er en drøm å få de med på laget. Med lokal forankring gjennom nær 100 lokale- og regionale medier, vil dette bli en kraftfull og spennende allianse, sier ansvarlig redaktør i Faktisk.no, Kristoffer Egeberg.

Faktisk.no AS er en ideell organisasjon og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge. Redaksjonen ønsker å bidra til en åpen, inkluderende og faktabasert offentlig samtale. De skal også avdekke og forhindre spredningen av oppdiktede meldinger som utgir seg for å være ekte nyheter.

Utenom driftsstøtte fra eierne, har redaksjonen fått finansiell støtte fra stiftelsen Fritt Ord, Dagbladets stiftelse, Stiftelsen Tinius og Facebook. I tillegg samarbeider Faktisk.no med NTB og Retriever om distribusjon og databasetilgang.