Fylkesordfører Knut Werner Hansen (Ap) og regionsjef hurtigbåt i Norled Bjørn-Egil Søndenå har undertegnet kontrakt for hurtigbåtlinje 2 på strekningen Tromsø-Harstad, linje 3 Tromsø-Skjervøy og linje 4 Tromsø-Lysnes.

Linje 2, 3 og 4 er for første gang lyst ut som en samlet kontrakt, og fylkesråden melder å ha mottatt svært konkurransedyktige tilbud fra de tre største hurtigbåtoperatørene i landet. Tildelingen er gjort på bakgrunn av pris og kvalitet. Kontraktens størrelse har gjort konkurransen attraktiv, noe som gjenspeiler seg i tilbudene, opplyser Troms fylkeskommune på sine nettsider onsdag.

I tillegg til at den nye kontrakten er rimeligere enn dagens kontrakter kan også de reisende glede seg over bedre komfort i de nye båtene. Det vil bli bedre beinplass, flere seter ved bord, ladepunkt i hvert stolsete og bedre bagasjeplass. Universal utforming har også vært viktig for oss. Det er flere rullestolplasser og alle har bordplass, i tillegg vil av- og påstigning bli enklere.

Linje 3 og 4 har samme kapasitet som dagens båter. På linje 2 vil det bli bygd to nye fartøy der hver har 296 seter, dette er 46 flere seter enn i dagens båter. Sammen med økt komfort ligger dermed forholdene til rette for flere reisende på linje 2.

Hvert år reiser om lag 240 000 mennesker med disse hurtigbåten som fungerer som en livsnerve gjennom fylket.

– Jeg ser fram til å få Norled som transportør, som vil løfte kvaliteten ytterligere, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp)

Kontrakten er tildelt for 10 år med mulighet for å ta opsjon i ytterligere 5 år. Kontraktens omfang er på om lag 75 MNOK hvert år og blir dermed den hittil største båtkontrakten i Troms fylke. Kontrakten har oppstart 1.1.2020.

Linje 2 Tromsø-Harstad er en av landets største hurtigbåtlinjer og at man ønsker å legge til rette for at flere kan reise kollektivt via sjøveien. Båtene er utstyrt med teknologi som gjør de gjerrige på drivstoff, og er blant verdens mest miljøvennlige båter, opplyser Troms fylkeskommune onsdag.

avtale: Nordled og Troms fylke skrev under kontrakt for flere hurtigbåtsamband i Troms. Avtalen er tildelt for 10 år med mulighet for å ta opsjon i ytterligere 5 år. Her er av dagen hurtigbåten som vil bli erstattet av nye båter. Foto: Knut Godø