Ny hovedvannledning legges gjennom tunnelen. Kilometervis med elrør, drens- og overvannsrør legges i grunnen. Og om knappe tre uker starter asfaltleggingen i de to nødtunnelene, det sørlige løpet på 270 meter med utgang i Byskillet og det nordlige løpet på 340 meter med utgang i kirkeparken ved Harstad kirke.

Kontrakt på el-arbeider

Byggeleder Børge Johansen og prosjektleder for Harstadpakken, Hans Arne Haugland i Statens vegvesen sier arbeidene så langt har gått uten store overraskelser.

– Vi ligger fremdeles foran skjema, men fortsatt gjenstår det en god del arbeider. Blant annet lyses i disse dager kontrakten på alt av el-arbeider ut i Doffin, Disse arbeidene skal etter planen starte 8. oktober.

Se bildeserien fra tunnelen her: Bli med inn i tunnelen

Styres fra Mosjøen

Tekniske rom som blant annet består av eget traforom, tavlerom, nødstrømsrom og radio og batterirom, skal utstyres. Dette er støv og vanntette rom som skal fungere som styringsenheter for sterk- og svakstrømsanleggene.

– Hele tunnelen skal videoovervåkes fra veitrafikksentralen i Mosjøen, som kan styre og stenge tunnelen ved behov, forteller Johansen og Haugland. De legger til at tunnelen vil få seks brannhydranter plassert mellom åpningene i tillegg til 17 nødtelefoner, to nødtelefoner i dagsonene på Seljestad og Sama og fem havarinisjer.

vannledning: Hovedvannledningen mellom Sama og Seljestad legges ned gjennom tunnelen.

680 veggelementer

Helt siden det siste av om lag 25.000 lastebillass med i alt 250.000 kubikk masser kjørte ut av tunnelen for cirka ett halvt år siden, har mellom 20–30 personer jobbet med ulike oppgaver inne i fjellet.

– Arbeidene har så langt gått som på skinner. Spesielt gikk tunneldrivingen mye raskere enn planlagt. Det resulterte i at vi i en periode fikk utfordringer med å få avsetning på alle massene som ble tatt ut.

– Etter at dette arbeidet var avsluttet startet entreprenøren å renske ut alt av løsmasser ned til fjellet før veibanen ble bygget opp med pukk.

– Etter planen starter arbeidene med å legge det første laget asfalt i kjørebanen i løpet av sommeren, før entreprenøren går i gang med å montere totalt 680 veggelementer som er 3,5 meter høye og veier opp mot 7 tonn.

– Selv om vi per i dag ligger foran tidsskjema, har vi ikke satt noen endelig åpningsdato for tunnelen, annet enn at det blir i løpet av høsten 2019, sier Haugland og Johansen.

Se bildeserien fra tunnelen her: Bli med inn i tunnelen