Mens de fleste sørpå for lengst har skiftet piggdekkene ut med sommerdekk, har nordlendingene med god samvittighet kunne fortsette å kjøre med piggdekk. Inntil nå.

Oddmund Nilsen ved Harstad politistasjon sier at de ser mange biler som nå er skodd feil.

- Hvis været ikke tilsier noe annet er 1. mai fristen for å bytte dekk i Nord-Norge. Nå er værmeldingen slik at ingen i regionen behøver piggdekk, sier Nilsen.

Normalt venter politiet med å gjøre kontroller der de sjekker bildekkene. Nå tror Nilsen at de raskere vil være langs veiene på utkikk etter dekksyndere.

- Det river opp asfalten og skaper unødvendig mye støv. Det er heller ikke vits å feie, når det brukes så mye piggdekk, sier han.

Skulle du kjøre med piggdekk utenom vintersesongen og uten at føret krever det, risikerer du en bot. Du vil heller ikke få bilen din EU-godkjent, dersom du fremstiller den med piggdekk utenom vintersesongen.

Det hjelper heller ikke å vise til at du kjører piggfritt. Piggfrie vinterdekk har langt dårligere veigrep enn sommerdekk, ikke minst på våt veibane. Selv på tørr veibane vil bremselengden være betraktelig lenger med piggfrie vinterdekk, enn med sommerdekk. Årsaken er at piggfrie vinterdekk har en mykere type gummi enn sommerdekk. Resultatet er at bilføreren risikerer ustabilitet, lengre bremsestrekning og langt dårligere drenering av regnvann. På våt veibane risikerer du å få vannplaning ved lavere hastighet enn med sommerdekk.

Det er også viktig å sjekke mønsterdybden på sommerdekkene. Veitrafikkloven sier at mønsterdybden skal være minst 1,6 millimeter på sommerdekk. Mange trafikkeksperter anbefaler det dobbelte.