Det var til tider trangt i korridorene, og administrerende direktør Jan A. Paulsen, gledet seg storligen over det gode besøket.

– Vi inviterte, og folk kom. I løpet av dagen var det mer enn 200 innom, og det er langt mer enn vi hadde turt å håpe på, sier han.

Paulsen sier investeringen er et kvantesprang for dem, og de synes det er stas å kunne vise fram båten.

– Det er stort for oss å kunne vise denne praktbåten. Vi er et lokalt rederi, og mange lurer nok på hvordan vi har det, sier han.

Bulk og kabel

De som tok turen fikk se et toppmoderne båt, fra et lokalt rederi, som satser stort i bulkmarkedet.

– Eieren, Vigdis Hokland, var tydelig på at denne båten skulle oppkalles etter rederiets grunnlegger, Geir Tore Hokland, sier han.

Grunnleggeren gikk brått bort i 2007, bare 47 år gammel.

– Det er mange som har han i tankene i dag. Vi drifter fortsatt i hans ånd, og nå har vi faktisk gått tilbake til begynnelsen. Geir Tore startet med bulk- og kabelbåter. Det er det vi nå satser på, sier han.

Seaworks-konsernet har 130 ansatte, omsatte i fjor for 350 millioner kroner, og leverte et overskudd på 15 millioner kroner.

– Det er tall vi er svært godt fornøyd med, sier han.

Geir Tore H ble bygd i 2010 til en dansk reder, ble så kjøpt av et tysk rederi.

– Vi kjøpte båten fra Tyskland. Totalt har vi brukt vel 45 millioner kroner. Det er vel halvparten av det ville kostet å bygge en ny, sier administrerende direktør.

– Kjøper lokalt

Alle mannskapslugarene har dusj og toalett. Skipperen har egen liten leilighet med stue, soverom, dusj og toalett.

– Vi er nødt til å ha topp forhold for de ansatte. Denne båten gir oss et fortrinn når vi skal rekruttere mannskap. Det er rift om å få jobbe på en så moderne båt, sier Paulsen.

Ombyggingen skjedde på et verft i Tallin, men Paulsen påpeker at harstadbedrifter har gjort mye arbeid.

– Vi har et veldig bevisst forhold til hvor vi kjøper varer og tjenester.

Alt av elektronikk og maling er levert at lokale firma, mens andre ting som kartplottere og bandløsningen er levert at norske selskap.

Årlig kjøper dette skipet alene varer og tjenester for 15 millioner. Mye av dette kjøpes i Harstad.

– Vi har en strategi på at vi handler lokalt. Vi er stolte over å være fra Harstad, og da skal også lokalt nærings- og foreningsliv nyte godt av vår virksomet, sier han.

Skipperne Roger Arnesen og Harald Fredriksen sier de gleder seg til å komme i full drift.

– Dette er en båt som har god kapasitet, og gode arbeidsforhold for de ansatte, sier de.