Det bekrefter klinikksjef Gry Andersen ved Universitetssykehuset Nord-Norges diagnostiske klinikk. Hun opplyser at ledelsen ved klinikken, hvor de to overlegene har sitt hovedvirke, hadde et møte med dem i forrige uke. Hun vil ikke gå inn på hvilke konsekvenser reklamestuntet eventuelt har fått.

– Vi hadde et konstruktivt møte, men jeg ønsker ikke å kommentere personalforhold utover dette, forklarer klinikksjefen til iTromsø.

Forpliktet til UNNs verdier

Hun sier likevel at medarbeiderne har angret på kampanjen rettet mot russen og at UNN har registrert at de overfor media har tatt selvkritikk på kampanjen. Andersen poengterer at alle ansatte ved Universitetssykehuset Nord-Norge er forpliktet til å følge sykehusets verdier og etiske retningslinjer.

Mikhail Sovershaev, som sammen med kone og UNN-kollega, Elena Egorina, driver skjønnhetsklinikken Ansikta Medica, bekrefter møtet med klinikkledelsen.

– Vi har angret og beklaget kampanjen, og ønsker nå å legge denne saken bak oss og se fremover, sier han.

UiT-kollega forsvarte reklamen

I NRK Radios «Ukeslutt» sist fredag var imidlertid leppefyllsaken igjen et tema. Egorina og Sovershaev ønsket ikke å delta i programmet, men ba NRK heller snakke med en av deres kunder: Inger Marie Holm, førsteamanuensis i sosiologi ved UiT og leder for masterprogrammene i helsefag og sykepleie. Sovershaev og Egorina jobber også ved universitetet. De underviser i 20-prosentstillinger ved institutt for medisinsk biologi.

I programmet forsvarte Holm bedriftens reklamestunt, hvor russen ble tilbudt leppefyll til reduserte priser ved fremvisning av russekort og gyldig ID.

– Det er en lovlig virksomhet de driver, og det er lovlige produkter de tilbyr. De reaksjonene som har kommet fram i media er veldig dramatiske, sier hun til NRK.

Som junkfood-reklame

Ifølge Holm har hun forståelse for at noen synes det er feil å friste unge til å endre utseende sitt, men mener at dersom man skal diskutere reklame for fillere, må en også diskutere andre reklamer rettet mot unge, som for eksempel reklamer for sukkerholdige drikker og junkfood.

– Jeg har en oppfatning om at enkelte produkter utover de vi har snakket om, også kan reageres på, svarer hun da programlederen spør om hun sammenligner kosmetiske inngrep med pizza.

Holm ønsker ikke å la seg intervjue.

Mikhail Sovershaev – som sammen med kone og UNN-kollega, Elena Egorina, driver Ansikta Medica – sier at de har angret og beklaget reklamestuntet. Foto: Ansiktene Medica