Telefonen er allerede blitt et viktige arbeidsredskap for operative styrker, sier seksjonsleder Morten Hole ved Harstad politistasjon.

– Vi har allerede brukt smarttelefonen til å direktesendte en væpnet aksjon til operasjonssentralen. Vi har en innsatsleder på stedet, men det er alltid sentralen som leder aksjonen. For å gi sentralen best mulig oversikt og informasjon fra stedet, brukes nå også telefonen til å sende levende bilder til operasjonssentralen. Det gir en større trygghet for alle involverte, og at operasjonssentralen har det beste grunnlaget for å fatte de riktige avgjørelsene, sier han.

Politidirektoratet har sendt ut en rundskriv til alle politimesterne. De ber distriktene om så raskt som mulig å tilrettelegge for bruk av de nye verktøyene. Det er i hovedsak Apple og Samsung-telefoner som er kjøpt. Direktoratet anmoder politimestrene om å sørge for at alle får tjenestetelefon med abonnement på minimum 15 GB, som utvides til 22,5 GB fra 1. juni 2018, og at politimesteren godkjenner bruk av mobiltelefon til privat bruk utenfor arbeidstiden.

Politimobil: De operative styrkene i politiet er utstyrt med smarttelefoner for å bli mer effektiv på jobb.

– Ansatte kan enten kun bruke den i arbeid, eller kombinere den med privat bruk. Da må da skatte av fordelen med å bruke den privat. Det betyr at de vil være tilgjengelig for arbeidsgiver også på fritiden, sier han.

Hole sier smarttelefonen er blitt like naturlig som verktøy, som at ansatte bruker uniform.

– Den kan brukes til sporsikring, avhør på stedet, foto kan sendes til operasjonssentralen, og man kan bruke den til å søke i systemer. Etter hvert vil det komme flere apper som gjør at betjentene kan jobbe mer effektiv, og man slipper å be operasjonssentralen om søkehjelp. Målet er å frigjøre ressurser, sier han.