Dette melder Statens vegvesen i en pressemelding tirsdag.

Det er Troms fylkeskommune som er veieier og som finansierer prosjektet. Statens vegvesen er byggherre, mens det er Implenia Norge som har denne kontrakten.

Forbindelsen består av:

– 900 meter sjøfylling

– 300 meter hovedbru

– Tre lavbruer på 44, 66 og 66 meter

De tre lavbruene ble montert ferdig i 2017. Den lengste brua, Sandsøybrua, spenner 305 meter og produseres nå på fabrikken i Polen.

Norges største kranbåt

Stålbrua skal i løpet av sommeren fraktes til Norge med båt, i tre hoveddeler på cirka 100 meter hver.

Når elementene kommer fram til Sandsøysundet skal de heises på plass av det som er Norges største kranbåt.

– Kranbåten kommer til å ruve godt i sundet, og heisingen av bruelementene blir godt synlig. Vi ligger godt i rute og etter planen skal dette arbeidet starte siste uka i juli, sier Hans-Arne Haugland, prosjektleder i Statens vegvesen, i en melding fra opp hjemmesidene til Statens vegvesen tirsdag.

PRODUKSJON: Den lengste brua, Sandsøybrua, spenner 305 meter og produseres nå på fabrikken i Polen. Foto: Vidar Abrahamsen, Statens vegvesen.
fraktes: Stålbrua skal i løpet av sommeren fraktes til Norge med båt, i tre hoveddeler på cirka 100 meter hver. Foto: Vidar Abrahamsen, Statens vegvesen. Foto: Vidar Abrahamsen, Statens vegvesen.