Administrerende direktør Jan A. Paulsen hos Seaworks vil ikke ut med hvor mye de har lagt i potten.

– Det er et betydelig millionbeløp, sier han.

Dette oppkjøpet er nok en styrking av bulktransporten for harstadrederiet. Tidligere i år satte de inn nybåten Geir Tore H i sand- og grusmarkedet.

Ifølge Paulsen har denne prosessen pågått i ett årstid, og de fant ut at de hadde felles interesse fra hvert sitt ståsted.

– Eides Rederi ønsket en langsiktig partner på megling og markedsarbeid. Vi hadde akkurat styrket vår megleravdeling med ytterligere en megler ved kontoret i Sarpsborg. Samtidig var vi i gang med å fornye vår flåte, og da ble Eides Rederi en god match, sier han.

Tredje generasjon

Derfor ble selskapet Rignator as etablert, med 50/50 prosent eierskap mellom Bernt Eide og Seaworksgruppen.

– Alle ansatte følger fartøyet over i det nye selskapet, megling av transportavtaler foretas av oss, mens familien Eide har hovedansvaret for den daglig drift og løpende vedlikehold av båten, sier Paulsen.

Eides Rederi driftes av tredje generasjon, og Bernt Eide sier til Harstad Tidende at de ønsker å følge med i tiden.

– Tiden forandrer seg, og når vi ønsket å satse så vi oss etter partnere. Vi tror at vi sammen vil komme styrket ut og vi kan se langt fram, sier han.

Eide Rederi har 12 ansatte, omsetter for mellom 20 og 25 millioner kroner i året.

– I fjor leverte vi et godt økonomisk år. Det er små marginer i denne bransjen, så vi må klare oss uten uhell, for å kunne levere de beste resultatene, sier han.

Vårpuss i Danmark

Rignator er fra 2001, laster 2.700 tonn.

– Sommerhalvåret går den med sand, mens om vinteren går den med kunstgjødsel, korn og mel, i Norge, Sverige og Danmark.

– Akkurat nå er den på vårpuss ved et verft i Danmark. Vi ønsker primært å bruke nordnorske verft, men i år passet det best å gjøre det i Danmark når båten gikk i oppdrag i dette området, sier han.

Geir Tore H og Rignator erstatter Bulk Viking fra 1972 og Sveanord fra 1976. Disse to båtene blir skrotet.