– Vi var med på vedtaket om å flytte QRA-basen for kampflyene hit i 2012, og det var fint å få en orientering om hvordan dette arbeidet går. Når det gjelder MPA-virksomheten så har Sp vært klare på at vi ønsker å videreføre denne aktiviteten fra Andøya flystasjon, og det er standpunktet vårt fortsatt, sier Trygve Slagsvold Vedum, etter en omvisning på Evenes flystasjon mandag formiddag.

– Sårbart med få baser

Han forklarer at hovedargumentet i partiet for dette, er at man mener at landet blir mer sårbart med færre baser. Slagsvold Vedum prøvde å få svar på hvor mye mer sårbar landets forsvarsevne blir, når man konsentrerer aktiviteten rundt få baser.

– Det er nok utenfor mitt mandat å svare på det, sa Anders Hamnes, prosjektoffiser Evenes i forsvarsstaben.

Forsvarsministeren har tidligere sagt om dette at forsvarspolitikken deres er å forsvare hele landet, ikke halve, og at de prioriterer økt aktivitet i nord.

Les mer: - Vi forsvarer hele landet. Ikke behov for flere gjennomganger av Andøya-vedtaket

Representanter fra Forsvarsstaben, Forsvarsbygg og Forsvarsdepartementet orienterte mandag delegasjonen fra Senterpartiet, om status på Evenes.

Sp fikk se med egne øyne hvor man har satt av plass til å ta ned allierte fly på Evenes flystasjon. De fikk ta i øyensyn landets tredje lengste rullebane på nærmere 3000 meter. De fikk bekreftet fra forsvarsstaben og Avinor at her er stor kapasitet på å ta ned langt flere fly, både militære og sivile, enn man gjør i dag. Det skal være snakk om en kapasitet på 30 bevegelser i timen. Dessuten ble det sagt at man uproblematisk kan ta ned store fly, slik man bruker Evenes allerede i dag ved allierte øvelser.

Hamnes i forsvarsstaben orienterte også om at de nye P-8 Poseidon er betydelig større enn dagens orionfly, og at det i dag ikke finnes noen steder i landet hvor man kan fasilitere fly av denne størrelsen.

– Knapt med tid

Fungerende utbyggingssjef for Evenes, John Ommund Syvertsen, i Forsvarsbygg viste til at det er god plass til aktiviteten man planlegger på Evenes, samt at her finnes muligheter for skalering.

Han la også vekt på tidsperspektivet, siden basen må være klar til kampfly-trening fra 1. august 2021, og MPA skal innfases i 2023.

– Her skal det skje veldig mye på kort tid. Ørland hadde vi fem år på å bygge, og her har vi fire år, sa Syvertsen.

Les mer: Ber om 1,1 av Evenes-milliardene

Konsekvenser av politisk uenighet?

– Er det ikke fare for at den kranglingen som pågår politisk om Andøya og Evenes, nå gjør at man på sikt bare kommer til å legge all luftforsvars-aktivitet sørover?

– Ja, det er nå i alle fall ikke det vi vil. Vi har et motsatt mål, og det er aktivitet i nord, sier Slagsvold Vedum.

Han ville ikke bekrefte til media at punktum settes i debatten, når forsvarskomiteen har avgitt sin innstilling i saken før 16. mai.

Annet syn lokalt

Svein Nilsen, som er leder for Evenes Senterparti, legger ikke skjul på at han lokalt jobber for at Evenes flystasjon skal bli hovedbase for MPA. Han var fornøyd med besøket, selv om toppledelsen ikke så ut til å endre synspunkt.

– Det har vært en interessant og god omvisning, og jeg er glad for at de tok seg tid til å se på fasilitetene som finnes her.

Nilsen er en av ordførerkandidatene, når kommunestyret i Evenes, onsdag skal velge ny ordfører.

– Andøy-ordfører Jonni Solsvik (H) har sikkert har opplevd lignende utfordringer internt i partiet, i saken om Andøya flystasjon, sier Nilsen i en kommentar til Harstad Tidende.

Slagsvold Vedum ser gjerne at Svein Nilsen blir ordfører, og har stor forståelse at man lokalpolitisk jobber for sine saker.

Les også: - Kan ha blitt feilinformert om Andøya

INFO: John Ommund Syvertsen (t.h.) informerer Senterpartiets Trygve Slagsvold Vedum (t.v.) og Wilfred Nordlund.