Harstad Tidende fikk torsdag være med på laserkontroll i Hårvik, der resultatet etter tre og en halv time ble ett førerkortbeslag og ti forenklede forelegg for høy fart.

Oddvar Bremseth og Knut Grimsbo har jobbet sammen som UP-team i fire og et halvt år. I løpet av disse årene har de tatt beslag i om lag 50 førerkort årlig og utferdiget 4.000-5.000 forenklede forelegg.

Gråt og fortvilelse

– De aller fleste tar det med fatning når de blir vinket inn og blir presentert for forseelsen. Jeg tør våge påstanden at 99 prosent av de jeg har tatt, har oppført seg eksemplarisk.

– Selv i de tilfeller der førerkortet ryker klarer de fleste å bevare fatningen, selv om fortvilelsen hos noen brer seg etter hvert som forståelsen av konsekvensene går opp for dem, forteller Bremseth.

– Jeg har nok opplevd tilfeller der gråten og fortvilelsen brer seg når de skjønner hva det betyr i hverdagen å ikke kunne kjøre bil på flere måneder.

laserskudd: Knut Grimsbo retter laseren mot en trailer som akkurat holder seg innenfor lovlig hastighet iberegnet sikkerhetsmargin. Foto: Andreas Isachsen

100 prosent nøyaktig

En laserkontroll krever grundige forberedelser. Alt av utstyr må sjekkes nøye om disse fungerer. En rekke faste rutiner gjennomgås, avstandsmålerne må fungere perfekt, sikte må være 100 prosent nøyaktig og displayet som viser alle tall og opplysninger må være korrekt.

– Er vi i tvil om utstyret fungerer 100 prosent perfekt, avlyser vi heller kontrollen, sier Grimsbo og Bremseth.

Legger seg på hjul

Først når dette er gjort setter Knut Grimsbo seg til rette og starter å «skyte» laseren mot biler i begge kjøreretninger.

– Jeg starter målingen på kjøretøyer som kommer imot meg, 400 meter fra laseren.

– Flere «skudd» blir rettet mot bilens registreringsnummer for å sikre at hastigheten som måles er korrekt.

– Dersom vi fanger fartssyndere som kjører fra der jeg står, vil kollega Bremseth legge seg på hjul og stoppe vedkommende, sier Grimsbo.

Dyrt å kjøre for fort

Det koster å bryte fartsgrensen. I 60-sonen i Hårvik må de som kjører mellom 66–70 kilometer ut med 2.100 kroner. Er farten mellom 71–75 kilometer ryker 3.800 kroner, pluss to prikker i sertifikatet. Hele 5.500 kroner må ut av kontoen er farten mellom 76–80 kilometer, pluss tre prikker.

Kjører du 81–85 kilometer for fort blir boten på 8.500 kroner og tre prikker. Over denne hastigheten ryker sertifikatet, og botens størrelse avhenger av hvor høy farten har vært.

kontrollerer: Oddvar Bremseth (t.v.) og Knut Grimsbo kontrollerer at alt utstyret fungerer før de går i gang med laserkontroll i Hårvik. Foto: Andreas Isachsen

Åpenbart hatt en effekt

I løpet av de fire dagene Bremseth og Grimsbo deltok i den felles europeiske «Speedcatching»-aksjonen, ble det utferdiget 40 forenklede forelegg, mens seks førere må belage seg å benytte apostlenes hester i noen måneder.

– Dette er forholdsvis høye tall i løpet av en uke, noe som antakelig skyldes den intensive «Speedcatching»- kampanjen.

– Generelt syntes vi trafikkbildet i forhold til fart har blitt noe bedre de seneste årene. Dette kan ha en sammenheng med mye og målrettet informasjon knyttet til trafikksikkerhet. Forståelsen av at fart dreper, har åpenbart hatt en effekt, noe heldigvis den positive nedgangen i antall trafikkdrepte viser.

– Men også innføringen av prikkbelastningssystemet har hatt sin innvirkning. Har man først fått noen prikker tyder mye på at de fleste senker farten for ikke å risikere at førerkortet blir inndratt. Hyppige fartskontroller hjelper også, noe vi vil fortsette med også i tiden fremover, sier Grimsbo og Bremseth