Det er mye kunnskap i Bysenteret-eier Arctic Eiendom. Dette vil komme nye butikkdrivere til gode, sier markedssjef Henning Eliassen.

- Franchisetakere vil kunne få hjelp hos oss med regnskapstjenester, rådgivning og annen kunnskap. Vi er også til rådighet for å stille i styret i starten. Hvis man bare har kjempelyst å drive butikk og er interessert, så kan vi gjøre alt det andre, sier Eliassen.

– Det er dette som skal gjøre at vi før utgangen av 2018 har et fullt kjøpesenter. Vi kan i større grad hjelpe til med driften. Andre kjøpesenter bidrar litt rundt markedsføring, men vi kan også hjelpe til med forretningsplan, vaktlister og så videre.

Les også: Søker folk til å starte to nye butikker

Arctic Eiendom kjøpte bysenteret fra Salto-kjeden i desember i fjor. Flere har spurt hvordan de nye eierne skulle lykkes der Salto feilet, sier Eliassen.

– Når vi forteller ulike kjeder om forretningsideen, og hvordan vi kan bidra, så er kjedene mer vennligstilte. Det er derfor vi får flere nye samarbeidspartnere som ønsker å satse i Harstad, sier Eliassen.

Jakter unge damer

Hennes & Mauritz, som tidligere var et viktig trekkplaster, representerer en av butikktypene Bysenteret nå ser seg om etter.

– Det folk vil ha og det vi i Bysenteret ønsker er i stor grad sammenfallende. Ung dame-delen vil være viktig å få på plass og er et kjempefokus for oss. Folk ønsker seg butikker som Mango, Gina Tricot og New Yorker. Vi er i kontakt med alle disse kjedene. Folk ønsker å bruke byen, men da må den rette butikkmiksen være på plass, sier Eliassen.

Markedssjefen gikk fra samme stilling i Harstad Tidende, da han i desember begynte å jobbe for Arctic Eiendom.

– Det handler om salg også her. Før solgte jeg markedsføringstjenester. Nå selger jeg ideen om at det er smart å etablere seg i Bysenteret. Det handler om relasjoner, salg og oppfølging, sier han.