Daglig leder Mads Paaske Tellefsen sier de langt fra er død.

– Vi lever i beste velgående, forsikrer han.

Han forteller at mange reagerer når han sier han jobber hos To-Foto.

– Er ikke den bedriften lagt ned, er ofte spørsmål jeg får, smiler han.

To-Foto har bygd seg sakte men sikkert opp etter at de låste butikkdørene for siste gang, og sluttet med fremkalling av bilder, salg av kamerautstyr og passfoto.

– I stedet la vi alle eggene i samme kurv, og satset på reiseminneprodukter, og det har vært vellykket. Hvert år har vi økt omsetning og leverer gode resultater, sier han som er andre generasjon.

– Er rimelig hektisk

Fra 2015 økte de omsetningen med 1,6 millioner kroner, slik at de i 2017 passerte syv millioner.

– Vi leverte også i fjor et millionoverskudd, noe vi er veldig godt fornøyd med. Spesielt nordlysbilder er populære, sier han.

De er tre ansatte og har kunder over hele landet.

– Vi mener selv vi er best i klassen. Det er ikke sikkert alle er enige med oss, men våre produkter blir stadig mer populære. Så noe gjør vi riktig.

Paaske Tellefsen sier det i perioder er rimelig hektisk, og derfor vurderer de å øke staben.

– Vi jobber i en jungel av konkurrenter, og derfor kreves det utrolig mye av oss. Det handler om å være først med nye produkter, og prispresset er stort. Derfor trykkes mange produkter i Asia, sier han.

To-Foto er stor på bøker, hefter, postkort og andre suvenirprodukter.

– Det gode bildet er vår viktigste ingrediens. Foruten barnebøkene har alle produktene bilder fra Nord-Norge eller Svalbard, sier han.

300.000 postkort i året

De lever i skiftende tider, men er ikke redd for den digitale innmarsjen. Mange trodde nok postkortet ble utradert da e-post fikk skikkelig fotfeste, men dette lille kortet har fått sin renessanse. Årlig selger To-Foto mellom 200.000 og 300.000 kort.

– For noen år siden var dette salget labert, men det har snudd. Postkortet har gjerne unike bilder som turistene ikke kan få tatt selv. Derfor blir kortet kjøpt for å ha i minnealbumet, sier han.

Noen postkort kan ha lang levetid, mens andre forsvinner etter kort tid.

– Det eldste kortet vi fortsatt selger er fra Lofoten og ble tatt i 1986. Et kort som ikke gjorde like stor suksess er kortet av to Gråsisik fra 2011. Det har solgt i 400 eksemplarer, og vil derfor forsvinne. Det er kanskje ikke alt vi er like stolt av. Vi har faktisk laget det postkortet som er kåret til Norges styggeste, sier Paaske Tellefsen.

Kreativiteten er stor hos de ansatte, med byens beste utsikt fra kontorvinduene i Sjøgata.

– Tidligere var det hektisk i sommersesongen, men nå er det så mange turister om vinteren at sesongen varer i 12 måneder.

De utvikler stadig nye produkter som de håper turistene vil like, og nylig fikk de laget et spesialprodukt til Galleriet i Henningsvær.

– Dette er en tegnebok. Her kan folk tegne og fargelegge maleriene som er i galleriet. En annen nyhet er at vi for første gang har laget et hefte om nordlyset på kinesisk. Heftet har solgt bra, sier han.

– Kanskje ny harstadbok

To-Foto har gitt ut flere harstadbøker som har solgt bra. Paaske Tellefsen ser ikke bort fra at det kan komme en ny.

– Det er et omfattende apparat som må settes i gang, men det å ha en egen bildebok om Harstad er såpass viktig at vi vil nok kommer med en ny. Men vi snakker om noen år fram i tid. Vår bestselger er den engelskspråklige boken med nordlysbilder fra Nord-Norge og Svalbard, sier han.

Lengstlevende: Dette kortet ble tatt i 1986 i Hamnøy i Lofoten. Fortsatt i 2018 kjøper folk dette kortet i et så stort antall at To-Foto ikke vil fjerne det. Rettigheter: To-foto
Dårlig likt: 400 solgte kort på syv år. Det er så dårlig at kortet snart ikke er med i sortimentet. Rettigheter: To-foto
Styggeste: Det var Norgesglasset som i 2009 kåret flotteste og styggeste postkort. Til dette kortet sa juryen: «Det synes vi var stygt! Det er intetsigende, vi ville ikke sendt dette kortet til noen. Rettigheter: To-foto