Langaas holdt et flammende innlegg på konferansen for nordnorsk sjømattransport, i Narvik tirsdag.

Les også: Mener det må satses på vei og bane

Neppe egne laksefly

Han mener store, rene laksefly fra Evenes til Tokyo ikke er hva regionen bør satse på, selv om det var en realitet på 1990-tallet med gamle russiske fly. Det handler blant annet om dagens krav til rullebane, krav til infrastruktur og handelsbalansen for flyfrakt mellom Asia og Europa. Om store transportfly med tilfredstillende rekkevidde skal ta av, må de ha en rullebane som er opp mot 3400 meter lang, fordi et slikt fly fullastet kan veie opp mot 450 tonn. En annen utfordring er manglende trafikkrettigheter gjennom Sibirkorridoren, som utfordrer Evenes sin geografiske nærhet til Asia.

Langaas understreker at han ikke er negativ til laksetransport fra Evenes for regionen. Han mener man kan få til mye fra Evenes likevel, men at det er eksportørene som må ansvarliggjøres for å få dette til. Flyfrakt fra Evenes vil kreve en betydelig høyere betalingsvillighet fra markedet, enn hva de er villige til å betale i dag.

Kan ordnes i morgen

– Effektive flyfraktforbindelser fra Evenes til verdensmarkedene, kan være tilgjengelig i morgen, om eksportørene er villige til å akseptere hva dette faktisk koster, sa han.

Han forespeilet fiskeeksportørene som deltok på transportkonferansen, at de må ut med dobbel pris, for å få tilgang på denne typen fly til verdensmarkedene.

Les også: Vil ha flyfrakt av sjømat: - Men det er utfordrende

Passasjer- og frakt-kombo

Han mener at fraktkapasitet i buken på passasjerfly er fremtida, fordi tilgangen på fraktfly reduseres globalt som følge av at kostnadene er for høye.

– Fra et kostnads- og risikoperspektiv vil også frakt i kombinasjon med passasjerfly være å foretrekke. Allerede i dag har Nord-Norge tilgang på over 40.000 tonn årlig kapasitet med Norwegian, Widerøe og SAS som ingen benytter fordi de ikke er villige til å betale hva det koster. Dette er løsninger som er tilgjengelig i morgen og som gir rask tilgang til hele verdensmarkedet gjennom deres eksisterende globale nettverk ut av Evenes. På større oversjøiske ruter ligger kapasiteten på 12 tonn og opp, sier Langaas.

Han mener også at det er en mulighet å benytte seg av fly som kommer hit med nordlysturister fra Asia, men påpeker at dette er svært liten kapasitet og sesongbetonte.

– De vil ha problemer med å returnere til Asia fra Evenes på grunn av vekt, sier han.

Han mener utfordringen er at sjømatnæringen må bli flinkere til å stå sammen om kritisk infrastruktur, og finne løsninger i felleskap.

Enorm potensial

Generalsekretær i Norges Fiskarlag, Jan Birger Jørgensen, viste til et enormt næringspotensial for norsk sjømatnæring. Laks og hvitfisk har samlet et potensial til å nå en eksportverdi på 550 milliarder kroner i 2050, ifølge Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab (DKNVS). I 2017 var eksportverdien til sammenligning på rundt 94 milliarder kroner.

Konferansen ble arrangert av Transportutvikling AS. Onsdag fortsetter debatten om landsdelen er i stand til å håndtere den enorme økningen som forventes i produksjon av sjømat.

Les også:  - Hålogalandsvegen må på plass raskt