Avdelingsleder Jim Evensen sier de har vokst ut av lokalene, og må utvide for å ta unna etterspørselen. Det er spesielt trangt for de største bilene.

– Vi skulle gjerne hatt en hall som tok inn hele vogntog. Da kunne vi jobbet mer effektivt og gitt en bedre service overfor næringslivskundene, sier han.

Evensen sier de i lengre tid har sett på muligheten for enten å utvide eller flytte til større lokaler.

– I forlengelsen av tomten er det to mål som ikke er i bruk, men som Harstad Hamn disponerer. Vi håper vi kan erverve disse, sier han.

– Hemmer vekst

Bedriften ble etablert i 1968, det er 12 år siden Dekkmann flyttet til Stangnes-basen, og de åtte ansatte omsatte i fjor for 28 millioner kroner.

– De ansatte gjør en fantastisk jobb med å ta unna etterspørselen, men vi jobber for tungvint. Dagens bygg hemmer vekst, sier han.

Servicehallene for personbilene tar ennå unna etterspørselen, og bilpleietilbudet begynner å ta seg opp.

– Vår bilpleie økte med 300.000 kroner fra 2016 til 2017. Vi tror dette er noe som vedvarer, for tilbakemeldingene er at kundene liker at bilen håndvaskes, sier han.

Årlig selger de 16.000 dekk til store og små kjøretøy, og Evensen mener det er et langt høyere potensial.

– Får vi til utvidelsen kan vi øke omsetningen med syv millioner.

I forbindelse med at SE-gruppen kjøpte bygget, ble det diskutert om XL-bygg skulle inn i disse lokalene og Dekkmann Harstad skulle flytte på seg.

– Alle slike planer er lagt død. Vi blir her vi er i dag, sier Evensen.

– Må få avklart behovet

Havnesjef Ivar Frans Hagenlund sier har ikke kjenner til Dekkmann Harstad sine planer, og ønsker derfor ikke å kommentere hypotetiske spørsmål.

– Vi skal se på dette når vi får en formell forespørsel, sier han.

Huseier Oddbjørn Toften i SE-gruppen sier de i neste uke vil ha et møte med Dekkmann-kjeden.

– Sammen med Jim Evensen skal vi snakke med kjedeledelsen i Oslo. Først må vi få avklart hvor mye plass de trenger og hvor mye arealutvidelse det er snakk om, sier Toften.