Daglig leder Steinar Mathisen ved Boreal Sjø i Hammerfest sier regulariteten, hvor ofte båtene går til oppsatt tid, er bedre enn det kontrakten med Troms Fylkestrafikk krever.

– De fleste husker nok problemene vi hadde de to første årene av kontrakten. Da møtte vi nok på en del problemer vi ikke hadde tatt høyde for ville oppstå. Men de siste fem årene har regulariteten ikke vært under 99 prosent.

– I 2017 viser våre statistikker en regularitet på hele 99,7 prosent, det samme som i 2013. I 2014 var det 99,4 prosent, i 2015 99 prosent, mens det i 2016 var 99,3 prosent, sier han.

Bedre i sjøen enn de gamle

Mathisen mener det er flere årsaker til at de tre båtene nå fungerer optimalt.

– De er utvilsomt solide sjøbåter, og har vært stødige arbeidshester. En av våre kapteiner som tidligere var på Fjordkongen og Fjorddronningen har skrytt voldsomt av de nye, og mener de har vært bedre i sjøen enn de gamle var.

– I tillegg har mannskapet også bidratt til at regulariteten har vært høy på grunn av sin kompetanse og erfaring med å drifte båtene, sier han.

Virksomhetsoverdragelse

Foreløpig tyder det på at Boreal mister kontrakten på sambandet Harstad-Finnsnes-Tromsø fra 2020. Ifølge Mathisen vil ikke det berøre ansatte som i dag jobber om bord i deres båter.

– Da trer kravet om virksomhetsoverdragelse i kraft i henhold til kontrakten. Det betyr at alle ansatte beholder jobben sine. Hvorvidt det nye selskapet beholder samme bemanning om bord, er ikke jeg den rette å uttale meg om, sier han.

Stødig leverandør

I løpet av årene Boreal har driftet båtene har de benyttet seg av Hamek i Samasjøen ved reparasjoner og vedlikehold.

– De har vært en utrolig solid leverandør. Selv om de ikke er spesialister på karbon som våre båter er laget av, har de alltid stilt med nødvendig kompetanse ved behov. Vi har aldri vært i tvil om at jobbene blir tilfredsstillende utført, sier Mathisen.

fornøyd: Steinar Mathisen i Boreal Sjø er fornøyd med at de tre hurtigbåtene nå har en regularitet som er langt bedre enn de to første årene. Foto: Privat Foto: privat